O przedmiocie

Fryderyk Antoni Hayder
tusz, akwarela, papier; 38 x 58 cm;
sygn. i dat. l.d.: F.Hayder 46
Reprodukowany w albumie z wystawy w Muzeum w Gliwicach, 1986
z aukcji Warszawskiego Domu Aukcyjnego, 07.04.2022 onebid pl
Oryginalna praca z teki artysty, prywatna kolekcja
Wyprzedaż

koszt wysyłki obejmuje specjalne opakowanie i ubezpieczenie

Fryderyk Antoni Hayder (Przemyśl 25 IV 1905 - Gliwice 1994) malarz, grafik; w latach 1925-1933 studiował w ASP w Krakowie - malarstwo w pracowni Józefa Mehoffera, rzeźbę u Xawerego Dunikowskiego, otrzymując dyplom z wyróżnieniem. Od 1935 zamieszkał w Warszawie. Obok malarstwa zajmował się grafiką użytkową i aranżacją wnętrz. Przed wojną brał udział w wystawach m.in. w Zachęcie (1937) i w TPSP w Krakowie (1938). Podczas Powstania Warszawskiego większa część prac uległa zniszczeniu. W 1945 artysta zamieszkał w Gliwicach, uratowane rysunki i szkicowniki z lat 1926-1944, przekazał do Muzeum w Gliwicach, gdzie po wojnie pracował jako kustosz. Współtworzył Gliwicki Oddział ZPAP, uczestniczył w wielu wystawach ogólnopolskich (Wystawa Plastyki Ziem Nadodrzańskich, W-wa 1959; Malarstwo w XV-lecie PRL, W-wa 1961). Miał szereg wystaw indywidualnych. m.in. 1957 CBWA Katowice, Szczecin; w 1984 z okazji 50-lecia pracy twórczej w Muzeum Okręgowym w Przemyślu; 1985 BWA Katowice, 1987 Zachęta Warszawa. Malował kompozycje figuralne, pejzaże, sceny rodzajowe i martwe natury. Po wojnie podejmował tematykę zaangażowana ideologicznie, od połowy lat 50. większą uwagę poświęcił stronie formalnej, malując w konwencji postkubistycznej. Obraz budował za pomocą linearnej siatki grubych konturów, kolor wyważony, rzadko o intensywnym natężeniu kładziony był płasko. Na początku lat 60. malował szereg abstrakcji o charakterze informelowskich, gdzie konstrukcja obrazu uległa zmiękczeniu, by w latach 70. powrócić do konturu wyznaczającego układ form i przestrzeń. Dążył do syntezy, malował dużymi płaszczyznami, upraszczał rysunek. Podejmował tematykę religijną, cykl „Droga Krzyżowa” znajduje się w Muzeum Narodowym Ziemi Przemyskiej w Przemyślu, jego prace są m.in. w zbiorach Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu i w Muzeum w Gliwicach.

  • Stan: Bardzo dobry
  • Technika wykonania: gwasz
  • Oprawa: rama klasyczna z szybą
  • Rodzaj podłoża: na papierze / tekturze
  • Stan: Bardzo dobry
  • Technika wykonania: gwasz
  • Oprawa: rama klasyczna z szybą
  • Rodzaj podłoża: na papierze / tekturze
Zgłoś naruszenie zasad
Oferta: 7350ccfe-4fde-4012-8256-484593fb634f

Scena rodzajowa

Mierzyn  
(9)
Jelenia Góra  
(4)
Legionowo  
(4)
Kudowa-Zdrój  
(4)
Munina  
(3)
Bielsk Podlaski  
(3)
Piotrków Trybunalski  
(3)
Nysa  
(2)
Chełmek  
(2)
Wilkowiecko  
(2)
Stawiguda  
(2)
Będzin  
(2)
Otwock  
(2)
Jelcz-Laskowice  
(2)
Koło  
(2)
Machowino  
(2)
Gołańcz  
(1)
Baruchowo  
(1)
Wojkowice  
(1)
Głogów  
(1)
Wielkie Drogi  
(1)
Czersk  
(1)
Podlasie  
(1)
Osięciny  
(1)
Rotmanka  
(1)
Urzuty  
(1)
Racibórz  
(1)
Leszno  
(1)
Hajnówka  
(1)
Płońsk  
(1)
Ustroń  
(1)
Skawa  
(1)
Chełmno  
(1)
Ząbkowice Śląskie  
(1)
Puławy  
(1)
Dzierżoniów  
(1)
Frycowa  
(1)
Pawęzów  
(1)
Lipka  
(1)
Mikołajki  
(1)
Strzelin  
(1)
Środa Śląska  
(1)
Grzechynia  
(1)
Tworzyjanów  
(1)
Bolesławiec  
(1)
Legnica  
(1)
Koluszki  
(1)
Ożarów  
(1)
Zamość  
(1)
Zawiercie  
(1)
Piaseczno  
(1)
Miłki  
(1)
Słupca  
(1)
Piastów  
(1)
Wałcz  
(1)
Żarów  
(1)
Lubsko  
(1)
Granica  
(1)
Żukczyn  
(1)
Siemianowice Śląskie  
(1)
Zagrody  
(1)
Lipa  
(1)
Grabówka  
(1)
Dębów  
(1)
Ostrowiec Świętokrzyski  
(1)
Sułkowice  
(1)
Szczecinek  
(1)
Kościelec  
(1)
Niezabitów-Kolonia  
(1)
Nowy Targ  
(1)
Jawiszowice  
(1)
Elbląg  
(1)
Czernichów  
(1)
Skierniewice  
(1)
Międzyborów  
(1)
Mysłowice  
(1)
Boguszewo  
(1)
Lutomiersk  
(1)
Kobyłka  
(1)
Kowary  
(1)
Pęcice Małe  
(1)
Kobyla Głowa  
(1)
Parczew  
(1)
Brwinów  
(1)
Zawadzkie  
(1)
Guzów  
(1)
Wiśniowa Góra  
(1)
Głosków  
(1)
Młoszowa  
(1)
Jurków  
(1)
Zakościele  
(1)
Nowy Kębłów  
(1)
Białogard  
(1)
Rąbień  
(1)
Pabianice  
(1)
Sulęcin  
(1)