O przedmiocie

Jerzy Rosołowicz 1928 - 1982

"Neutronikon S-06", 1971 r.

typ obiektu: rzeźba

rok powstania: 1971

materiał/technika: szkło, soczewki

wymiary: 30 cm x 21 cm

proweniencja: kolekcja prywatna

Przedmiotem sprzedaży jest oryginalna rzeźba Jerzego Rosołowicza wraz z certyfikatem. Do rzeźby dołączam książkę wydaną w języku angielskim. Rok wydania 1995.

Jerzy Rosołowicz był artystą konceptualnym i teoretykiem sztuki związanym z powojennym środowiskiem twórczym Wrocławia. Studiował (od 1948 r.) we wrocławskiej PWSSP pod kierunkiem Emila Krchy, a od 1950 r. na Wydziale Architektury Wnętrz tej samej uczelni – w pracowni Władysława Winczego. Był współzałożycielem założonej w 1961 r. Grupy Wrocławskiej, od 1967 r. związał się z Galerią Pod Moną Lizą. Uczestniczył w Sympozjach Złotego Grona w Zielonej Górze (od 1963 r.), Plenerach Koszalińskich w Osiekach (od 1964 r.), Biennale Form Przestrzennych (od 1965 r. ), Sympozjum Wrocław'70. W ramach akcji SIEĆ (NET) zainicjowanej przez Jarosława Kozłowskiego i Andrzeja Kozłowskiego w 1972 r. podjął listowną, ponadinstytucjonalną i ponadnarodową wymianę idei z artystami bliskimi konceptualizmowi. Stawką uprawiania sztuki było dla Rosołowicza projektowanie bardziej harmonijnych relacji między ludzką cywilizacją techniczną, wytworami kultury a środowiskiem przyrodniczym. Był przekonany o negatywnym wpływie nowoczesnych organizacji społecznych na przyrodę. W tekstach teoretycznych Teoria funkcji formy (1962), O działaniu neutralnym (1967), Próba odpowiedzi na pytanie, co to jest świadome działanie neutralne (1971) proponował ideę sztuki jako „działania neutralnego”, które miałoby wprowadzać ład i pokój dzięki „neutralizowaniu wartości ujemnych wartościami dodatnimi”. „Działania neutralne” powinny według niego naśladować i przekładać na język sztuki formy naturalne, które traktował jako wzorcowy zbiór „form o funkcji bezwzględnej”. Początki twórczości Rosołowicza wyznaczają inspirowane naturą metaforyczne i ekspresyjne akwarele oraz obrazy fakturowe wpisujące się w nurt malarstwa materii. Abstrakcja stała się także dla artysty jednym ze środków poszukiwania porządku i struktury procesów przyrodniczych. W latach 60. Rosołowicz tworzył przy użyciu masy plastycznej rytmiczne kompozycje złożone z form przypominających widziane pod mikroskopem komórki lub atomy (np. Neutrony – obraz IV). Pojawiający się w latach 60-tych swojej teorii Jerzy Rosołowicz częściowo kontynuował nurt zapoczątkowany w latach 20-tych XX wieku przede wszystkim przez Hansa Arpa i Władysława Strzemińskiego. Pierwszy z nich pisał bowiem: „…chcemy tworzyć tak, jak roślina, która tworzy owoc, a nie odtwarzać, chcemy tworzyć wprost, a nie przez pośredników”, drugi natomiast dostrzegał i propagował możliwości zastosowania odkryć sztuki czystej w realizacjach utylitarnych. Obaj wykonywali prace różne formalnie, ale podobne w zamyśle. Przy takim założeniu ideowym wygląd formy nie jest zresztą najważniejszy. Zależy on od wyboru punktu widzenia na naturę , a według Rosołowicza – od intuicji. Artysta, który dąży do poznania przyrody odkrywa bowiem intuicyjnie jedno z jej praw i na tej kanwie tworzy szereg prac. Każda z nich może dotyczyć innego problemu. Na ogół powstają one jednak cyklami. Pierwsza z kompozycji jest z reguły wynikiem wstępnej fascynacji nowym zjawiskiem, a właściwie zagadnienie krystalizuje się dopiero w późniejszych realizacjach. Po poznaniu jednego problemu zjawia się inny i absorbuje uwagę twórcy, aż do następnego odkrycia. Tym m.in. można także wytłumaczyć studia rozwojowe sztuki Jerzego Rosołowicza. Po kompozycjach z „Serii olimijskiej” powstały „Kwintety”, następnie „Neutrony” i białe reliefy. Po tych doświadczeniach artysta zdecydował się nanastępny krok. Otworzył obraz. Zbydował go na wzór tkanki komórkowej z przeźroczystego, szklanego wnętrza i z mocnych brzegów wykonanych z polichromanego drewna (Reliefy sferyczne) lub metalu i szkła (Neutronikony). Konstrukcja ta wyodrębniła przedmiot z otoczenia, podkreśliła jego indywidualność i niepowtarzalność, a równocześnie zespoliła z przyrodą w sposób wyjątkowo ścisły. Został on bowiem przeniknięty atmosferą i rozpoczął nowy, biologiczny byt. Dzięki temu Jerzy Rosołowicz osiągnął to, co pozornie wydaje się niemożliwe – stworzył nowy organizm o właściwościach zdeterminowanych przez te same czynniki, które warunkują egzystencje form naturalnych. Istnienie tego organizmu ma – w założeniu artysty – swój głęboki sens. Jest on tworem samoistnym, „nie przynoszącym pożytku, ani szkody”, jest czymś w rodzaju miejsca do kontemplacji i skupienia. Działanie, w którego wyniku powstał, charakteryzuje się więc dużą dozą altruizmu – jest neutralne w stosunku do codziennych, celowych dążeń. Neutronikony wydobywają jedynie uważność na relacje utkane ze światła, cienia, refleksów, wzroku i materii, w jakiej poruszają się patrzące ciała. Neutronikony przeznaczone do przymocowania na ścianach odbijają światło, wywołując efekt poruszenia materii. Natomiast wersje pomyślane do zawieszenia w przestrzeni są instrumentami do praktykowania „neutralnego” oglądu rzeczywistości. Polega on na patrzeniu na nią przez filtr zniekształcających, odwracających obraz szkieł optycznych. Jak wiele innych jego dzieł, także te zaskakują prostotą środków, a dzięki użyciu nietypowych materiałów także bogactwem efektów. Pod koniec życia artysta zainteresował się teleradiestezją jako kontynuacją swojej teorii i począwszy od lat 80. stworzył cykl Telehydrografik rekonstruujących przebieg żył wodnych w mieszkaniach przyjaciół. Ostatnią serią prac Rosołowicza były wykonane akwarelą Kwiaty. To powrót do technik i motywu poznawania i porządkowania pojedynczych form organicznych z początków jego twórczości w latach 50.

ZAPRASZAMY NA NASZE POZOSTAŁE OGŁOSZENIA.

Stan Bardzo dobry
Technika wykonania inna
Rodzaj podłoża inne
Zgłoś naruszenie zasad
Oferta: 6db925e4-ba08-474a-981b-db6f4daddae6

Podobne wyszukiwania

Abstrakcja Warszawa  
(756)
Abstrakcja Gdańsk  
(146)
Abstrakcja Bydgoszcz  
(73)
Abstrakcja Włocławek  
(64)
Abstrakcja Lublin  
(59)
Abstrakcja Opole  
(32)
Abstrakcja Rzeszów  
(30)
Abstrakcja Legnica  
(27)
Abstrakcja Piaseczno  
(26)
Abstrakcja Jarosław  
(26)
Abstrakcja Sosnowiec  
(25)
Abstrakcja Kielce  
(25)
Abstrakcja Łęczna  
(25)
Abstrakcja Konin  
(22)
Abstrakcja Gliwice  
(20)
Abstrakcja Jelenia Góra  
(20)
Abstrakcja Sarnów  
(18)
Abstrakcja Wodzisław Śląski  
(17)
Abstrakcja Kędzie  
(15)
Abstrakcja Gubin  
(15)
Abstrakcja Czechowice-Dziedzice  
(14)
Abstrakcja Góra  
(14)
Abstrakcja Mysłowice  
(14)
Abstrakcja Leszno  
(14)
Abstrakcja Gorliczyna  
(13)
Abstrakcja Skierniewice  
(13)
Abstrakcja Sieradz  
(12)
Abstrakcja Jaworzno  
(12)
Abstrakcja Mikołów  
(12)
Abstrakcja Dąbrowa Górnicza  
(12)
Abstrakcja Siedlce  
(11)
Abstrakcja Bielsko-Biała  
(11)
Abstrakcja Bojadła  
(11)
Abstrakcja Ostrów Wielkopolski  
(11)
Abstrakcja Będzin  
(9)
Abstrakcja Ropica Górna  
(9)
Abstrakcja Wąbrzeźno  
(9)
Abstrakcja Wałcz  
(9)
Abstrakcja Strzelin  
(9)
Abstrakcja Zawoja  
(9)
Abstrakcja Legionowo  
(8)
Abstrakcja Pieńków  
(8)
Abstrakcja Stanowice  
(8)
Abstrakcja Kamienna Góra  
(8)
Abstrakcja Kobyłka  
(8)
Abstrakcja Wąglikowice  
(8)
Abstrakcja Piekary Śląskie  
(8)
Abstrakcja Ładzice  
(8)
Abstrakcja Puck  
(8)
Abstrakcja Namysłów  
(7)
Abstrakcja Kolonia Janów  
(7)
Abstrakcja Tczew  
(7)
Abstrakcja Parzniew  
(7)
Abstrakcja Otwock  
(7)
Abstrakcja Kaczorów  
(7)
Abstrakcja Słupsk  
(7)
Abstrakcja Pawłowice  
(7)
Abstrakcja Warka  
(6)
Abstrakcja Piła  
(6)
Abstrakcja Turek  
(6)
Abstrakcja Ełk  
(6)
Abstrakcja Ogrodniczki  
(6)
Abstrakcja Grójec  
(6)
Abstrakcja Grodzisk Mazowiecki  
(6)
Abstrakcja Przemyśl  
(6)
Abstrakcja Kluczbork  
(6)
Abstrakcja Pabianice  
(6)
Abstrakcja Kożuchów  
(6)
Abstrakcja Libiąż  
(6)
Abstrakcja Głogów  
(5)
Abstrakcja Blachownia  
(5)
Abstrakcja Borkowo  
(5)
Abstrakcja Kobiór  
(5)
Abstrakcja Oława  
(5)
Abstrakcja Paniowice  
(5)
Abstrakcja Duchnów  
(5)
Abstrakcja Szczecinek  
(5)
Abstrakcja Piotrków Trybunalski  
(5)
Abstrakcja Hrubieszów  
(5)
Abstrakcja Międzybrodzie Bialskie  
(5)
Abstrakcja Łowiczki  
(5)
Abstrakcja Zamość  
(5)
Abstrakcja Środa Wielkopolska  
(5)
Abstrakcja Zduńska Wola  
(4)
Abstrakcja Grajewo  
(4)
Abstrakcja Suwałki  
(4)
Abstrakcja Drohiczyn  
(4)
Abstrakcja Nisko  
(4)
Abstrakcja Brwinów  
(4)
Abstrakcja Bolesławiec  
(4)
Abstrakcja Mościszki  
(4)
Abstrakcja Trzebinia  
(4)
Abstrakcja Puławy  
(4)
Abstrakcja Koniecpol  
(4)
Abstrakcja Lidzbark Warmiński  
(4)
Abstrakcja Rotmanka  
(4)