Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice
Tytuł oryginalny: Statiscical Analysis in Psychology and Education
Autor: Ferguson George A., Yoshio Takane
Tłumacz: Michał Zagrodzki
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN
Typ oprawy: miękka
Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice
Przystępny i nowoczesny podręcznik podstaw statystyki dla adeptów psychologii i pedagogiki!
Książka napisana z myślą o czytelnikach, którym nie przychodzi łatwo studiowanie tej dyscypliny;
wprowadza w zagadnienia z zakresu statystyki opisowej i indukcyjnej, planowania eksperymentów, statystyki nieparametrycznej, testów psychologicznych i statystyki wielozmiennowej;
zawiera liczne przykłady, schematy, tabele oraz tablice statystyczne, pomagające w lepszym zrozumieniu prezentowanych treści, a także zdobyciu uporządkowanej wiedzy.
Podręcznik przeznaczony dla studentów psychologii i pedagogiki, a także socjologii i innych nauk społecznych. Stanowi niezastąpioną pomoc przy ilościowym opracowaniu danych eksperymentalnych ikorelacyjnych z własnych badań.
Uważam opracowanie Fergusona i Takane za bardzo wartościowe. Chcę podkreślić ogromną dbałość o precyzję i jasność wywodu, bardzo czytelnie przedstawione sposoby wykonania obliczeń, podanie terminologii statystycznej z uwzględnieniem nazw angielskich (co może ułatwić analizę tekstów oryginalnych oraz posługiwanie się komputerowymi programami do obliczeń statystycznych lub tylko odczytywanie z nich wydruków).Praca bardzo dobrze komponuje się z podręcznikiem metodologii badań psychologicznych autorstwa J. Brzezińskiego wydanym wcześniej przez PWN. Wspomniany autor jest zresztą redaktorem naukowym omawianej pracy i napisał do niej przedmowę.
dr Piotr Kwiatkowski, Uniwersytet Wrocławski
Recenzowany podręcznik jest wartościowym materiałem dydaktycznym. Ze względu na zbieżność prezentowanego materiału z wymaganiami programowymi w zakresie statystyki ilościowej może i powinien znaleźć się w wykazie literatury obowiązkowej z przedmiotów: statystyka, metody statystyczne, metody opisu i wnioskowania statystycznego, realizowanych w ramach zajęć obowiązkowych studiów pedagogicznych.Jest to również cenna publikacja dla osób zajmujących się profesjonalnie analizą statystyczną danych oraz czynnych zawodowo nauczycieli, którzy w czasie prowadzonych reform oświatowych są zachęcani do analizy procesu dydaktycznego oraz publikacji wyników badań.
dr Małgorzata Jabłonowska, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
W warstwie językowej uwagę zwraca próba prostoty i pewnej komunikatywności, jeśli uznać, że należy - o czym jestem przekonana - komunikować język statystyki przedstawicielom dyscyplin humanistycznych i społecznych. (...) Układ i struktura książki jest adekwatna do większości programów akademickich dla studentów pedagogiki i nie tylko, choć zakresem wykracza poza realizowany program (z powodu liczby godzin).
dr Barbara Walasek, Akademia Świętokrzyska w Kielcach
Bogaty zestaw zadań zamieszczany na końcu każdego rozdziału dobrze służy kształtowaniu statystycznych pojęć. Studenci chwalą sobie fakt, że podane są rozwiązania zadań.
dr Urszula Augustyńska, AJD w Częstochowie