ANDRZEJ ANTONI WIDELSKI (1953-2017) "Bliskość oczekiwania"
Malarstwo współczesne.
Rok powstania: 1999
Technika: akryl, płótno. Rama obrazu drewniana.
Rozmiary: 46 x 60 cm (wys x szer)
Obraz z kolekcji rodzinnej.
Obraz jest przykładem współczesnego malarstwa o tematyce sakralnej. Praca nawiązująca do sceny ukrzyżowania Jezusa Chrystusa. Utrzymana w kolorystyce szarości i delikatnych sepii.
Opis pracy (autor: Andrzej Molik)
W "Bliskości oczekiwania" jest coś, co zawsze mnie pociąga w sztuce – cudowna tajemnica, aura niedopowiedzenia, w którego przestrzenie można wpisać swoje domniemania, treści przeczuwane, rodzące się razem z pierwszym wzroku dotknięciem głębin dzieła.
Żadna reprodukcja nie odda niestety subtelności płótna malowanego w kolorach popielu, perłowych szarości, beżu, całej palety brązów, czerwieni, bo obrazowanie jest ledwo zaznaczone, ulotne, jakby mozolną pracą transcendentnego światła wydobywane z mgławicy wieków, z bezkresu fizycznie tu wyczuwalnego czasu.
Dynamicznie namalowany symboliczny krzyż wychodzący poza płótno, na ramy, dzieli obraz na pięć przenikających – a właściwie – implikujących się stref. Przy tym – paradoksalnie – barwy krzyża, najciemniejsze w zestawie użytych farb, działają – w wertykalnym jego promieniu – niczym doświetlające reflektory wyraźniej rysujące anielskie sylwetki z domyślanego Zwiastowania.
Patrzeć trzeba od lewej, co podkreśla swobodny horyzontalny ruch pędzla malującego „ramiona” krucyfiksu. Z abstrakcyjnego chaosu pierwszej strefy obrazu wkraczamy w kolejną, z zarysami figuracji, by – przekroczywszy owe Zwiastowanie – zatrzymać się na głównej, choć wcale nie centralnej scenie Narodzenia.
Andrzej Antoni Widelski (1968 - 2017) pochodził z Bełżyc, z Lublinem związany był od 1968 roku. Ukończył Instytut Wychowania Artystycznego UMCS. Specjalizował się w tematyce sakralnej, głównie prace malarskie i graficzne. Zrealizował kilkanaście autorskich projektów wnętrz sakralnych min kościoły w Lublinie.
W swojej twórczości podejmuje się pracy nad cyklami, związanymi z duchowością. Był osobą bardzo religijną i duchową.
Tak o autorze pisał wybitny krytyk sztuki Wojciech Skrodzki:
"Twórczość Andrzeja A. Widelskiego jest zapisem energii wznoszących - od sacrum konkretnego
i użytkowego do sacrum coraz bardziej sublimowanego, zatracającego konkretność na rzecz wyobraźniowego wymiaru duchowego.
Dotyczy to zarówno twórczości malarskiej, jak
i graficznej, choć w malarstwie intensywna obecność koloru tworzy nowe, zróżnicowane harmonizacje barwne. Delikatne niuanse walorowe tworzą sugestywne doznania przestrzeni. Twórczość ta lokuje się w tym obszarze sztuki współczesnej,w którym nie obowiązuje zasada wyścigu form, lecz wyścigu myśli i odczuwania, gdyż tamten wyścig stał sie już tylko wyścigiem pomysłów o bardzo zróżnicowanej i najczęściej wątpliwej jakości.Wymiar duchowy twórczości artysty zmierza ku biegunowi dobra, ale jest ciągle zagrożony obecnością i potencjalną ingerencją sił zła, sił mroku i czerni. Tworzy to angażującą sytuację napięcia, sytuację dynamiczną, w której stale coś sie dzieje, coś może się stać - działa coś co niepokoi. W sensie sugestii wyobrażeniowych twórczość Andrzeja A. Widelskiego lokuje się w górnych rejestrach figuratywności; zmierza ku roztopieniu się w tkance aluzyjnych sugestii. Bardzo pasuje tu określenie "z materii światła" - światło, a i sugerowana przestrzeń są tu najistotniejszym czynnikiem kreatywnym. Jednakże ta świetlistość lokuje się tutaj w obszarach srebrzystości, z odrzuceniem złota. Jest to taka suwerenna decyzja artysty, który obraz Raju i rajskości wyraża w srebrzystościach. Proces twórczy artysty koncentruje sie na zjawisku wyłaniania się obrazów z głębi psychiki i konkretyzowaniu tego zjawiska."