O przedmiocie

Obraz olejny oryginał z 1960
Bez ramy
własność prywatna sprzedającej
Apolonia Szczęsna – nr uprawnień M-138/85 (wydane przez Ministerstwo Kultury i Sztuki) artystka, malarka, pedagog, rysownik żurnalowy, projektantka W 1929 r. przystąpiła do egzaminu konkursowego w Państwowym Seminarium Nauczycielskim Żeńskim im. Królowej Jadwigi w Toruniu. Wybrała jednak wyższe studia w zakresie sztuki malarskiej. Aby studiować prowadziła korepetycje i lekcje rysunków.
W latach 1930-1933 ukończyła Szkołę Sztuk Pięknych im. Wojciecha Gersona w Warszawie (dokładnie w okresie 1.09.1930-24.06.1933), a potem w latach 1933-1935 dwuletnią Szkołę Artystyczną Feliksa Słupskiego. Z dokumentów wynika, że profesor Słupski był także jej mentorem w Akademii Malarskiej Gersona.
Szczęsna kształciła się w zakresie malarstwa realistycznego, w szczególności były to portrety, martwa natura oraz pejzaże. Ukończyła studia z nagrodami. Po ich zakończeniu w latach 1938-1939 pracowała jako asystentka Feliksa Słupskiego w Akademii Stomatologicznej w Warszawie wykładając tam rysunek. Z datą 15 czerwca 1939 r. ukończyła Prywatne Roczne Koedukacyjne Kursy Kreśleń Technicznych im. Henryka Gajewskiego w Warszawie (nr uprawnień 1248/39). W 1945 r. przyjechała do siostry do Ciechanowa i założyła tam Szkołę Malarską im. Jana Matejki, późniejsze Ognisko Kultury Plastycznej zlikwidowane przez władze centralne w 1951 r. Była jej kierownikiem i jedynym wykładowcą.Po zakończeniu pracy w Ciechanowie zostaje zatrudniona od 20. VII 1951 r. Instytucie Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie na stanowisku rysownika żurnalowego oraz kliszarki . Tam też od 13 do 26 czerwca 1951 r. ukończyła Kurs Doskonalenia Projektantów i Rysowników Przemysłu Odzieżowego i Dziewiarskiego (zaświadczenie nr 6/1951),. Na prośbę malarki w dniu 29 lutego 1952 r. dyrektor J. Rogowski rozwiązuje umowę z Instytutem (pismo pers. 175/52) W 1952 r. pracowała w Hydroprojekcie w Centralnym Biurze Studiów i Projektów Budownictwa Wodnego jako kreślarz kopista.
W 1953 r. wyjechała do Starachowic do siostry Wandy Szczęsnej-Lesiowskiej i z dniem 1.09.1953 r. rozpoczęła pracę jako instruktor zespołu plastycznego (umowa z dnia 7.08.1953). Założyła w starachowickim Domu Kultury Zespół Amatorów Plastyków. Tam też była instruktorem rysunku. Ponadto Zakłady Starachowickie. Przedsiębiorstwo Państwowe Wyodrębnione zobowiązały się do powierzania artystce wszystkich prac z zakresu dekoracji, malarstwa i plastyki. W kolejnych latach nadal uczyła rysunku w szkołach podstawowych i średnich w Warszawie. Była instruktorem malarstwa w półinternatach szkół podstawowych na terenie Warszawy. W wakacje prowadziła kursy dla nauczycieli plastyki. Pod koniec lat 50. pracowała jako instruktor kulturalno-oświatowy w Prezydium Dzielnicowym Rady Narodowej w Warszawie. Pracowała także w warszawskich ogródkach jordanowskich jako instruktor plastyki prowadząc zajęcia z: rysunku, malarstwa, rzeźby, dekoracji sal, wykonywania afiszy oraz różnych wyrobów plastycznych. Przyjaźniła się z Lechem Emfazym Stefańskim reżyserem, aktorem, pisarzem i jednym z najbardziej znanych polskich parapsychologów i prof. Stanisławem Prószyńskim dziekanem Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (dziś Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina), kompozytorem i publicystą muzycznym Współtworzyła dekoracje do Teatru na Tarczyńskiej Mirona Białoszewskiego (1954-1955).
W okresie powojennym starała się o ponowne nadanie uprawnień ponieważ większość dokumentów ze Szkoły Sztuk Pięknych im. W. Gersona (oprócz tych w Jej posiadaniu) spłonęła w czasie bombardowań. Na ich podstawie oraz dzięki poświadczeniom kolegów ze studiów oraz osób, z którymi współpracowała przed wojną m.in. Romana Owidzkiego, prof. nadzw. Akademii Sztuk Pięknych z Warszawy, a także Anny Słupskiej-Stebnowskiej inż. architekta 1 lutego 1985 r. otrzymuje ponownie uprawnienia do wykonywania zawodu artysty plastyka w zakresie malarstwa (zaświadczenie bezterminowe nr M-138/85 wydane przez Ministerstwo Kultury i Sztuki). Była dekoratorką Domów Towarowych Centrum w Warszawie. W 1973 r. otrzymała Złoty Krzyż Zasługi i przeszła ma emeryturę. Dalej tworzyła. Pozostawiła po sobie ponad 200 oryginalnych prac malarskich tj. obrazy olejne, akwarele, kreda, ołówek, kilkadziesiąt obrazów, szkiców i wprawek malowanych czarną kredą i węglem z lat 1931-1938 w i wprawek malarskich, kartki pocztowe, obrazy na drewnie, wazony wypalane z gliny oraz projekty materiałów, ubrań i obuwia. Zachowały się jej najdawniejsze prace z lat 30. 40. i 50-tych. W 1987 r. Muzeum Okręgowe w Ciechanowie, po długich staraniach, przygotowało wystawę jej prac. Do dzisiaj Ciechanów w żaden sposób nie upamiętnił jej wkładu w rozwój kultury i sztuki na terenie miasta w latach 1945-1951. Nigdy też nie miał już szkoły malarskiej prowadzonej na takim poziomie.
Na podstawie archiwum prywatnego dr hab. Anity Frankowiak, prof. UWM.

Stan Bardzo dobry
Cena estymowana 1400 zł
Sygnatura autorska sygnatura autorska na awersie
Tytuł Akt kobiecy
Oprawa brak
Autor Apolonia Szczęsna
Datowanie autorskie na awersie
Datowanie obiekt powojenny (1945-2000)
Szerokość produktu 45 cm
Rodzaj podłoża na płótnie
Technika wykonania olej
Oryginalność oryginał
Sygnatury, oznaczenia nieautorskie na awersie
Orientacja pionowa
Rok powstania 1960
Wysokość produktu 65 cm
Zgłoś naruszenie zasad
Oferta: 21a7f554-2f30-47d7-9828-f21434349def

Podobne wyszukiwania

Akt Warszawa  
(129)
Akt Cieszyn  
(68)
Akt Gorliczyna  
(44)
Akt Bierutów  
(40)
Akt Gdańsk  
(38)
Akt Kraków  
(35)
Akt Łódź  
(30)
Akt Wrocław  
(24)
Akt Szczecin  
(22)
Akt Pyskowice  
(18)
Akt Łomża  
(17)
Akt Poznań  
(16)
Akt Turek  
(16)
Akt Katowice  
(15)
Akt Bydgoszcz  
(13)
Akt Rzeszów  
(13)
Akt Rybnik  
(12)
Akt Kleosin  
(12)
Akt Władysławowo  
(10)
Akt Tarnów  
(9)
Akt Sorkwity  
(9)
Akt Będzin  
(9)
Akt Wieluń  
(9)
Akt Opole  
(8)
Akt Gdynia  
(8)
Akt Bytom  
(8)
Akt Wałbrzych  
(7)
Akt Koszalin  
(7)
Akt Wolimierz  
(6)
Akt Dąbrowa Górnicza  
(6)
Akt Gliwice  
(6)
Akt Kórnik  
(6)
Akt Kamień Pomorski  
(6)
Akt Częstochowa  
(6)
Akt Tomaszów Lubelski  
(5)
Akt Mierzeszyn  
(5)
Akt Jarosław  
(5)
Akt Myszków  
(5)
Akt Mosina  
(5)
Akt Groszowice  
(5)
Akt Czeladź  
(4)
Akt Białystok  
(4)
Akt Zakręt  
(4)
Akt Toruń  
(4)
Akt Grajewo  
(4)
Akt Wysoka  
(4)
Akt Rajgród  
(4)
Akt Zakopane  
(4)