O przedmiocie

Obraz olejny 63x84,5 cm bez ramy, sygnowany, oryginał z 1956 r.
Własność sprzedającej.
O autorce: Apolonia Szczęsna – nr uprawnień M-138/85 (wydane przez Ministerstwo Kultury i Sztuki) artystka, malarka, pedagog, rysownik żurnalowy, projektantka W 1929 r. przystąpiła do egzaminu konkursowego w Państwowym Seminarium Nauczycielskim Żeńskim im. Królowej Jadwigi w Toruniu. Wybrała jednak wyższe studia w zakresie sztuki malarskiej. Aby studiować prowadziła korepetycje i lekcje rysunków.
W latach 1930-1933 studiowała malarstwo w Szkole Sztuk Pięknych im. Wojciecha Gersona w Warszawie (dokładnie w okresie 1.09.1930-24.06.1933), a potem w latach 1933-1935 ukończyła dwuletnią Szkołę Artystyczną Feliksa Słupskiego. Z dokumentów wynika, że profesor Słupski był także jej mentorem w Akademii Malarskiej Gersona.
Szczęsna kształciła się w zakresie malarstwa realistycznego, w szczególności były to portrety, martwa natura oraz pejzaże. Ukończyła studia z nagrodami. Po ich zakończeniu w latach 1938-1939 pracowała jako asystentka Feliksa Słupskiego w Akademii Stomatologicznej w Warszawie wykładając tam rysunek. Z datą 15 czerwca 1939 r. ukończyła Prywatne Roczne Koedukacyjne Kursy Kreśleń Technicznych im. Henryka Gajewskiego w Warszawie (nr uprawnień 1248/39). W 1945 r. przyjechała do siostry do Ciechanowa i założyła tam Szkołę Malarską im. Jana Matejki, późniejsze Ognisko Kultury Plastycznej zlikwidowane przez władze centralne w 1951 r. Była jej kierownikiem i jedynym wykładowcą. Po zakończeniu pracy w Ciechanowie zostaje zatrudniona od 20. VII 1951 r. w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie na stanowisku rysownika żurnalowego oraz kliszarki . Tam też od 13 do 26 czerwca 1951 r. ukończyła Kurs Doskonalenia Projektantów i Rysowników Przemysłu Odzieżowego i Dziewiarskiego (zaświadczenie nr 6/1951),. Na prośbę malarki w dniu 29 lutego 1952 r. dyrektor J. Rogowski rozwiązuje umowę z Instytutem (pismo pers. 175/52) W 1952 r. pracowała w Hydroprojekcie w Centralnym Biurze Studiów i Projektów Budownictwa Wodnego jako kreślarz kopista.
W 1953 r. wyjechała do Starachowic do siostry Wandy Szczęsnej-Lesiowskiej i z dniem 1.09.1953 r. rozpoczęła pracę jako instruktor zespołu plastycznego (umowa z dnia 7.08.1953). Założyła w starachowickim Domu Kultury Zespół Amatorów Plastyków. Tam też była instruktorem rysunku. Ponadto Zakłady Starachowickie. Przedsiębiorstwo Państwowe Wyodrębnione zobowiązały się do powierzania artystce wszystkich prac z zakresu dekoracji, malarstwa i plastyki. W kolejnych latach nadal uczyła rysunku w szkołach podstawowych i średnich w Warszawie. Była instruktorem malarstwa w półinternatach szkół podstawowych na terenie Warszawy. W wakacje prowadziła kursy dla nauczycieli plastyki. Pod koniec lat 50. pracowała jako instruktor kulturalno-oświatowy w Prezydium Dzielnicowym Rady Narodowej w Warszawie. Pracowała także w warszawskich ogródkach jordanowskich jako instruktor plastyki prowadząc zajęcia z: rysunku, malarstwa, rzeźby, dekoracji sal, wykonywania afiszy oraz różnych wyrobów plastycznych. Przyjaźniła się z Lechem Emfazym Stefańskim reżyserem, aktorem, pisarzem i jednym z najbardziej znanych polskich parapsychologów i prof. Stanisławem Prószyńskim dziekanem Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (dziś Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina), kompozytorem i publicystą muzycznym Współtworzyła dekoracje do Teatru na Tarczyńskiej Mirona Białoszewskiego (1954-1955).
W okresie powojennym starała się o ponowne nadanie uprawnień ponieważ większość dokumentów ze Szkoły Sztuk Pięknych im. W. Gersona (oprócz tych w Jej posiadaniu) spłonęła w czasie bombardowań. Na ich podstawie oraz dzięki poświadczeniom kolegów ze studiów oraz osób, z którymi współpracowała przed wojną m.in. Romana Owidzkiego, prof. nadzw. Akademii Sztuk Pięknych z Warszawy, a także Anny Słupskiej-Stebnowskiej inż. architekta 1 lutego 1985 r. otrzymuje ponownie uprawnienia do wykonywania zawodu artysty plastyka w zakresie malarstwa (zaświadczenie bezterminowe nr M-138/85 wydane przez Ministerstwo Kultury i Sztuki). Była dekoratorką Domów Towarowych Centrum w Warszawie. W 1973 r. otrzymała Złoty Krzyż Zasługi i przeszła ma emeryturę. Dalej tworzyła. Pozostawiła po sobie ponad 200 oryginalnych prac malarskich tj. obrazy olejne, akwarele, kreda, ołówek, kilkadziesiąt obrazów, szkiców i wprawek malowanych czarną kredą i węglem z lat 1931-1938 w i wprawek malarskich, kartki pocztowe, obrazy na drewnie, wazony wypalane z gliny oraz projekty materiałów, ubrań i obuwia. Zachowały się jej najdawniejsze prace z lat 30. 40. i 50-tych. W 1987 r. Muzeum Okręgowe w Ciechanowie, po długich staraniach, przygotowało wystawę jej prac. Do dzisiaj Ciechanów w żaden sposób nie upamiętnił jej wkładu w rozwój kultury i sztuki na terenie miasta w latach 1945-1951. Nigdy też nie miał już szkoły malarskiej prowadzonej na takim poziomie.
Na podstawie archiwum prywatnego dr hab. Anity Frankowiak, prof. UWM.

Stan Bardzo dobry
Wysokość produktu 84.5 cm
Dekada lata 50. XX w.
Autor Apolonia Szczęsna
Rodzaj podłoża na płótnie
Oprawa brak
Orientacja pionowa
Szerokość produktu 63 cm
Tytuł Dziewczyna z kwiatem
Cena estymowana 2200 zł
Technika wykonania olej
Rok powstania 1956
Datowanie obiekt powojenny (1945-2000)
Datowanie autorskie na awersie
Sygnatury, oznaczenia nieautorskie na awersie
Oryginalność oryginał
Sygnatura autorska sygnatura autorska na awersie
Stan opakowania brak opakowania
Zgłoś naruszenie zasad
Oferta: f0d77532-e098-42b4-832a-c10832011944

Podobne wyszukiwania

Portret Warszawa  
(452)
Portret Kraków  
(318)
Portret Poznań  
(84)
Portret Włocławek  
(68)
Portret Jedlnia-Letnisko  
(55)
Portret Łódź  
(53)
Portret Wrocław  
(52)
Portret Gdańsk  
(42)
Portret Toruń  
(37)
Portret Bierutów  
(35)
Portret Groszowice  
(31)
Portret Kazimierz Dolny  
(29)
Portret Zakopane  
(27)
Portret Szczecin  
(27)
Portret Kożuchów  
(25)
Portret Lublin  
(24)
Portret Bolewice  
(21)
Portret Rzeszów  
(20)
Portret Bydgoszcz  
(20)
Portret Sosnowiec  
(18)
Portret Olsztyn  
(16)
Portret Myślenice  
(16)
Portret Hornówek  
(15)
Portret Dąbrowa Górnicza  
(14)
Portret Jelenia Góra  
(14)
Portret Częstochowa  
(13)
Portret Katowice  
(13)
Portret Bytom  
(13)
Portret Białystok  
(13)
Portret Łowicz  
(13)
Portret Kalisz  
(12)
Portret Piaseczno  
(12)
Portret Tomaszów Lubelski  
(11)
Portret Bieliny  
(11)
Portret Gliwice  
(11)
Portret Turek  
(10)
Portret Kielce  
(10)
Portret Grodzisk Mazowiecki  
(9)
Portret Zgorzelec  
(9)
Portret Gorzów Wielkopolski  
(8)
Portret Koszalin  
(8)
Portret Bielsko-Biała  
(7)
Portret Elbląg  
(7)
Portret Brzezia Łąka  
(7)
Portret Mińsk Mazowiecki  
(7)
Portret Chełm  
(7)
Portret Bojadła  
(7)
Portret Mrocza  
(6)
Portret Sieradz  
(6)
Portret Jarosław  
(6)
Portret Pabianice  
(6)
Portret Cieszyn  
(6)
Portret Jasło  
(6)
Portret Płock  
(6)
Portret Lubin  
(6)
Portret Darłowo  
(6)
Portret Otwock  
(6)
Portret Tomaszów Mazowiecki  
(6)
Portret Strzyżów  
(6)
Portret Aleksandrów Łódzki  
(6)
Portret Łomża  
(5)
Portret Tarnów  
(5)
Portret Słupsk  
(5)
Portret Dzierzążnia  
(5)
Portret Żabia Wola  
(5)
Portret Ostrów Wielkopolski  
(5)
Portret Zabrze  
(5)
Portret Zielona Góra  
(5)
Portret Tarnowskie Góry  
(5)
Portret Jordanów  
(5)
Portret Ruda Śląska  
(5)
Portret Koszęcin  
(5)
Portret Sopot  
(5)
Portret Gdynia  
(5)
Portret Poniatowa  
(5)
Portret Pisz  
(5)
Portret Czarny Dunajec  
(5)
Portret Mała Nieszawka  
(5)
Portret Słotwina  
(5)
Portret Józefosław  
(4)
Portret Bochnia  
(4)
Portret Wadowice  
(4)
Portret Sandomierz  
(4)
Portret Jaworzno  
(4)
Portret Gulbity  
(4)
Portret Wysoka  
(4)
Portret Nowy Sącz  
(4)
Portret Spychowo  
(4)
Portret Czarnowo  
(4)
Portret Nowa Wieś Malborska  
(4)
Portret Żelistrzewo  
(4)
Portret Koczargi Nowe  
(4)
Portret Reda  
(4)
Portret Marki  
(4)
Portret Stoczek Łukowski  
(4)
Portret Radom  
(4)