T. 4 Autopromocja, autoprezentacja, wizerunek w mediach audiowizualnych
Telewizja [...] nie tyle reprezentuje fragment rzeczywistości, ile go stwarza czy konstruuje. Rzeczywistość nie istnieje w obiektywności empiryzmu, jest jedynie wytworem dyskursu. Kamera i mikrofon nie rejestrują rzeczywistości, a jedynie ją kodują: kodowanie nadaje rzeczywistości sens, który jest ideologiczny. Tak więc tym, co jest reprezentowane, nie jest rzeczywistość, lecz ideologia, a siłę oddziaływania owej ideologii zwiększa ikoniczność.J. Fiske: Postmodernizm i telewizjaWraz z pojawieniem się obrazu w przestrzeni mediów zrodziła się silna wiara w jego nieograniczone możliwości, a z nią przekonanie o prawdzie przenie-sionej i utrwalonej za pomocą aparatu czy kamery. Odtąd każda informacja wzmocniona elementami ikonicznymi miała uwiarygadniać zawarte w niej sło-wa. W odczuciu pierwszych widzów obraz stał na straży wiarygodności przeka-zu. Na początku przy pomocy teleodbiorników możliwa była demaskacja pozo-rów rzeczywistości. Magia zawoalowanych wypowiedzi traciła więc swoją moc w konfrontacji z tym, co widzialne. Dziś zarówno wiarę w słowo, jak i w obraz ukazywany w szeroko pojętym dyskursie publicznym sprowadzić można raczej do agnostycyzmu. Wszak nie sposób dowieść, czy podawany do wiadomości przekaz jest i równocześnie nie jest prawdziwy.
Wstęp (Aleksandra Kalisz, Ewelina Tyc) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .WprowadzenieTożsamość a wizerunek. Zarys relacji (Marta Wójcicka) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .AutopromocjaEwa Ficek Non nova, sed nove? O dzisiejszym (tele)poradnictwie i towarzyszących mu strate-giach autopromocyjnych i/lub autoprezentacyjnych myśli kilka . . . . . . . . . . . . . . . . . Irena Kamińska-RadomskaWarunki sukcesu na przykładzie „Projektu Lady” (programu telewizyjnego typu re-ality show) oraz wypowiedzi sławnych osób w programie „10 Top Rules for Success” Sabina DeditiusWideoblog jako narzędzie autoprezentacji i autopromocji. Charakterystyka gatun-ku na podstawie wideoblogów o rozwoju osobistym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Anna Podemska-KałużaSzkolny polonista w sieci: formy autoprezentacji i autopromocji zawodowej . . . . . . . Aleksandra Mól, Maria ZającMacierzyństwo jako element strategii autopromocyjnych (na przykładzie polskich celebrytek) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . AutoprezentacjaKatarzyna WyrwasOpowiadanie jako element autoprezentacji w mediach społecznościowych . . . . . . . . Spis treści
Spis treści6Danuta Kępa-FiguraOrędzia noworoczne prezydentów III RP — cele i sposoby oddziaływania (na wy-branych przykładach) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Aleksandra HulewskaAutoprezentacja polityczek w mediach audiowizualnych — pułapka „podwójnego wiązania” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Ewelina TycPrezenterzy magazynu śniadaniowego Kawa czy herbata? w kontekście autopre-zentacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Violetta JarosNaukowiec kontestator, czyli strategie autoprezentacyjne zastosowane przez Andrzeja Bańkowskiego w Etymologicznym słowniku języka polskiego . . . . . . . . .Metafora i porównanie jako elementy spajające i identyfikujące wizerunek polityka — ujęcie konfrontatywne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Wizerunek Svetlana KozyryatskaRola środków masowego przekazu w formowaniu wizerunku ukraińskich liderów politycznych: analiza retrospektywna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Anna JaworWizerunek rodzin nieheteronormatywnych w polskich mediach . . . . . . . . . . . . . . . . Wioletta Kochmańska, Maria Krauz Gra obrazem i słowem w modyfikowaniu wizerunku osób znanych w mediach elektronicznych (portal Interia.pl) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Izabela M. BogdanowiczAutoprezentacja i wizerunek dziennikarza: telewizja i nowe media. Przypadek Ka-mila Durczoka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Barbara MatuszczykWizerunek medialny Martyny Wojciechowskiej na przykładzie programu telewi-zyjnego Kobieta na krańcu świata . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Elwira OlejniczakPracownicy z pokolenia 50+ w elektronicznych protokołach rozpraw sądowych . . . 105123137151165183191205217231247