O przedmiocie

Cztery monety z czasów biblijnych Namiestnicy / Prefekci / Prokuratorzy terenów Judei z nadania Cesarzy rzymskich. Monety prutah będące niemym świadkiem wydarzeń w Judei pierwszego wieku znanych nam z przekazów Ewangelii.

Autentyczność wszystkich potwierdzona renomowanym gradingiem rzeczoznawców NGC. Niezwykła kolekcja pozwalająca dotknąć przedmiotów z czasów biblijnych. DOBRE STANY ZACHOWANIA. SĄ TO OBIEGOWE MONETY Z BRĄZU używane jako środek płatniczy w pierwszym wieku na terenie Judei (NIE reprodukcje, medale, medaliony), noszące ślady użytkowania - obtarcia, nadłamania oraz zużycie materiałowe z uwagi na wiek - patyna, śniedź, ślady korozji. Kolekcja stanowi wyprzedaż zbiorów będących hobby kolekcjonerskim. Walory zakupione na europejskim rynku numizmatycznym.

HEROD WIELKI¹ - Idumejczyk. Wielki budowniczy m.in. Swiątyni jerozolimskiej. Za jego panowania urodził się Jezus Chrystus. Herod przestraszony przepowiednią o narodzinach króla żydowskiego zarządził tzw. Rzeź Niewiniątek.

HEROD ARCHELAOS - powrót świętej rodziny z Egiptu do Galilei (dlatego Jezus z Nazaretu). Etnarcha Judei. Wzmiankowany w Ewangelii Mateusza {2,22}

VALERIUS GRATUS z nadania Cezara Tyberiusza - czwarty prefekt* Judei za życia Jezusa. Rządy Waleriusza Gratusa są godne uwagi ze względu na częste zmiany jakie dokonywał w powoływaniu i odwoływaniu żydowskich arcykapłanów. To on powołał na to stanowisko Józefa Kajfasza, który jako przewodniczący Sanhedrynu prowadził proces przeciwko Jezusowi.

PONCJUSZ PIŁAT² z nadania Tyberiusza - prefekt rzymski w Judei w latach 26-36 - jest to okres, gdy Jezus powołuje Apostołów, naucza, uzdrawia, określa rolę Piotra w Kościele, następnie zostaje pojmany, sądzony, skazany i Ukrzyżowany po czym Zmartwychwstaje.

*Prefekt / Prokurator Judei, (łac. praefectus Judeae) tytuł przysługujący rzymskiemu namiestnikowi (governor) Judei. Urząd ten powstał gdy w szóstym roku Herod Archelaos stracił godność etnarchy Judei, a cesarz rzymski Oktawian August zamiast powołać jego następcę zdecydował się zamienić jego etnarchię w rzymską prowincję.

¹ Prutah Judaea Herod I the Great

AWERS: Kotwica, a wokół niej grecka tytulatura Heroda: HPW BACI.

REWERS: Dwa skrzyżowane rogi obfitości, pomiędzy nimi kaduceusz i ziarna zbóż.

Rozmiar: ~13mm

Waga: ~1,40gr

²Prutah ten był wybity i używany w czasie, gdy prokuratorem Judei był Poncjusz Piłat (Pontius Pilatus), w Rzymie rządził cesarz Tyberiusz, a Jezus Chrystus nauczał, został pojmany, skazany i ukrzyżowany.

Moneta brązowa; średnica ~16 mm; waga ~1,9 g; Hendin V 1341

AWERS: Trzy związane kłosy jęczmienia, wokół grecki napis (tu częściowo niewidoczny): IOYLIA KAICAPOC (Julia cesarzowa).

REWERS: Simpulum – rytualny puchar, wokół grecki napis (tu częściowo niewidoczny): TIBEPIOY KAICAPOC L IS (Tyberiusza cezara L – roku, IS – 16; 16 rok panowania Tyberiusza, a więc 29/30 r. po narodzinach Chrystusa). Wśród prutahów Poncjusza Piłata można wyróżnić dwa typy. Na pierwszym z nich z datą 16 (rok panowania Tyberiusza, czyli 29/30 r. n.e.) obok imienia Tyberiusza widnieje również imię jego matki – Julii Liwii. Drugi typ, bity już po śmierci matki cesarza w latach 17 (30/31 r. n.e.) oraz 18 (31/32 r. n.e.) zawiera już tylko imię cesarza. Niezwykle interesujące są motywy ikonograficzne występujące na prutahach piątego prefekta Judei. Są to mianowicie trzy kłosy żyta i simpulum (na monetach pierwszego typu) oraz lituus i wieniec (na monetach drugiego typu). Cóż jest tu szczególnie ciekawego? Rewersy monet Poncjusza Piłata nie budzą emocji. Przedstawiają one kłosy żyta i wieniec. Są to motywy znane już w mennictwie żydowskim. Awersy natomiast, na których widnieją simpulum i lituus wywołują wielkie kontrowersje. Simpulum i lituus są to bowiem przedmioty związane z religią etrusko-rzymską, zupełnie obce kulturze żydów. (simpulum: naczynie wykorzystywane przez rzymskich kapłanów podczas składania ofiar ze zwierząt; lituus: laska używana przez rzymskich kapłanów – augurów). W jakim celu Piłat kazał umieścić rysunek tych przedmiotów na monetach? Istnieje oczywiście kilka teorii, które starają się to wyjaśnić. Najbardziej popularne, mówiące, że Piłat był prowokatorem albo ignorantem nie są zbyt przekonywujące. Jeśli simpulum i lituus na monetach miały być prowokacją, to nie były prowokacją zbyt skuteczną i czytelną. Znacznie lepiej nadawałby się to tego celu np. portret cesarza. Z kolei jeśli chodzi o ignorancję Piłata, to – nawet zakładając, że sam nic nie wiedział o kulturze żydowskiej – przed podjęciem decyzji dotyczących ikonografii monet, zasięgał zapewne opinii doradców, którzy ignorantami nie byli. Być może najbliższy prawdy był J. P. Fontanille, znawca monet Poncjusza Piłata: „Jeśli to byłoby możliwe wczuć się w umysł Piłata, kiedy on wybierał projekty swoich monet, to łatwo jest założyć taki oto sposób myślenia: jedna strona dla mnie, druga dla nich” (cyt. za P. Orłowski: Monety namiestników rzymskich w Judei).

{ OPIS DZIĘKI blognumizmatyczny.pl}

Oto link z prezentacją wszystkich monet biblijnych z czasów Jezusa

http://blognumizmatyczny.pl/2017/12/08/monety-biblijne-z-czasow-jezusa/

Numismatic Guaranty Corporation (NGC) jest największą na świecie i najbardziej zaufaną usługą oceniania monet, żetonów i medali. Od 1987 roku NGC oceniło ponad 50 milionów monet, z których każda jest objęta wiodącą w branży dożywotnią gwarancją NGC.

WYPRZEDAŻ PRYWATNEJ KOLEKCJI

Stan Bardzo dobry
Rodzaj Pozostałe
Wiek I w. n.e.
Materiał brąz
Informacje dodatkowe z gradingiem
Stan opakowania oryginalne
Zgłoś naruszenie zasad
Oferta: 364b4d2f-95f4-4b97-b4cb-e088991af489

Podobne wyszukiwania