Dwie oryginalne, certyfikowane, obiegowe monety będące środkiem płatniczym w czasach Narodzin i Śmierci Jezusa Chrystusa. Wcielenie i Odkupienie w dwóch przedmiotach codziennego użytku tamtych czasów. Prutah Heroda Wielkiego z kotwicą na awersie oraz Prutah Poncjusza Piłata z kłosami na awersie to dwie najpopularniejsze wersje monet z czasów biblijnych z terenów Judei, datowane na 37 p.n.e. - 4 n.e. oraz 26 n.e - 36 n.e.
Oryginalność (a więc ich blisko 2000 letnie pochodzenie) gwarantowane przez NUMISMATIC GUARANTY CORPORATION (NGC) która jest największą na świecie i najbardziej zaufaną firmą świadczącą usługi oceniania monet, żetonów i medali. Od 1987 roku NGC oceniło ponad 50 milionów monet, z których każda jest objęta wiodącą w branży dożywotnią gwarancją NGC.
Posiadanie przedmiotów z odległych epok i miejsc (w tym przypadku z Ziemi Świętej) jest w pełni legalne. Eksponaty takie niegdyś były przywilejem wąskiej grupy najbogatszych lub zbiorów muzealnych obecnie z uwagi na rozliczne prace archeologiczne są stosunkowo łatwo dostepne. Jest to pomysł na ciekawy, niebanalny prezent oraz lokata środków, gdyż przedmioty takie nie tracą na wartości, a odpowiednio wyeksponowane stanowią alternatywną ozdobę wystroju wnętrza.
ŻEBY WIDZIEĆ TRZEBA WIEDZIEĆ :
HEROD WIELKI - za jego panowania urodził się Jezus Chrystus, przestraszony przepowiednią o narodzinach króla zarządził tzw. Rzeź Niewiniątek.
Prutah Judaea Herod I the Great
AWERS: Kotwica, a wokół niej grecka tytulatura Heroda: HPW BACI.
REWERS: Dwa skrzyżowane rogi obfitości, pomiędzy nimi kaduceusz i ziarna zbóż.
Rozmiar: ~13mm
Waga: ~1,40gr
PONCJUSZ PIŁAT - prefekt rzymski w Judei w latach 26-36 - jest to okres gdy Jezus powołuje Apostołów, naucza, uzdrawia, określa rolę Piotra w Kościele, następnie zostaje pojmany, sądzony, skazany i Ukrzyżowany po czym Zmartwychwstaje.
Gouvernors of Judaea Prutah Pontius Pilate
AWERS : Trzy związane kłosy jęczmienia, wokół grecki napis: IOYLIA KAICAPOC (Julia cesarzowa).
REWERS : Simpulum – rytualny puchar, wokół grecki napis: TIBEPIOY KAICAPOC L IS (Tyberiusza cezara L – roku, IS – 16; 16 rok panowania Tyberiusza, a więc 29/30 r. po narodzinach Chrystusa).
{Moneta brązowa; średnica ~16 mm; waga ~1,9 g; Hendin V 1341}
Wśród prutahów Poncjusza Piłata można wyróżnić dwa typy. Na pierwszym z nich z datą 16 (rok panowania Tyberiusza, czyli 29/30 r. n.e.) obok imienia Tyberiusza widnieje również imię jego matki – Julii Liwii. Drugi typ, bity już po śmierci matki cesarza w latach 17 (30/31 r. n.e.) oraz 18 (31/32 r. n.e.) zawiera już tylko imię cesarza.
Niezwykle interesujące są motywy ikonograficzne występujące na prutahach piątego prefekta Judei. Są to mianowicie trzy kłosy żyta i simpulum (na monetach pierwszego typu) oraz lituus i wieniec (na monetach drugiego typu). Cóż jest tu szczególnie ciekawego? Rewersy monet Poncjusza Piłata nie budzą emocji. Przedstawiają one kłosy żyta i wieniec. Są to motywy znane już w mennictwie żydowskim. Awersy natomiast, na których widnieją simpulum i lituus wywołują wielkie kontrowersje. Simpulum i lituus są to bowiem przedmioty związane z religią etrusko-rzymską, zupełnie obce kulturze żydów. (simpulum: naczynie wykorzystywane przez rzymskich kapłanów podczas składania ofiar ze zwierząt; lituus: laska używana przez rzymskich kapłanów – augurów). W jakim celu Piłat kazał umieścić rysunek tych przedmiotów na monetach? Istnieje oczywiście kilka teorii, które starają się to wyjaśnić. Najbardziej popularne, mówiące, że Piłat był prowokatorem albo ignorantem nie są zbyt przekonywujące. Jeśli simpulum i lituus na monetach miały być prowokacją, to nie były prowokacją zbyt skuteczną i czytelną. Znacznie lepiej nadawałby się to tego celu np. portret cesarza. Z kolei jeśli chodzi o ignorancję Piłata, to – nawet zakładając, że sam nic nie wiedział o kulturze żydowskiej – przed podjęciem decyzji dotyczących ikonografii monet, zasięgał zapewne opinii doradców, którzy ignorantami nie byli. Być może najbliższy prawdy był J. P. Fontanille, znawca monet Poncjusza Piłata: „Jeśli to byłoby możliwe wczuć się w umysł Piłata, kiedy on wybierał projekty swoich monet, to łatwo jest założyć taki oto sposób myślenia: jedna strona dla mnie, druga dla nich” (cyt. za P. Orłowski: Monety namiestników rzymskich w Judei).
{ OPIS DZIĘKI blognumizmatyczny.pl}
Oto link z prezentacją wszystkich monet biblijnych z czasów Jezusa
http://blognumizmatyczny.pl/2017/12/08/monety-biblijne-z-czasow-jezusa/
WYPRZEDAŻ PRYWATNEJ KOLEKCJI