O przedmiocie

Neotomizm a pedagogika!

Z Wprowadzenia do publikacji:

Pytanie o wychowanie moralne jest we współczesnej rzeczywistości społeczno-kulturowej jednym z najważniejszych. Dlaczego jest ważne? Dlatego, że funkcjonujemy obecnie – jak twierdzi Zygmunt Bauman – na rynku konsumenckim, który „przejął po biurokracji z czasów późnej nowoczesności zadanie adiaforyzacji: usunięcia trucizny «bycia dla» z powtórnego zastrzyku «bycia z»”, co w praktyce oznacza, że żyjemy „[w] świecie jednostek zdanych na własny spryt, starających się wzajemnie przechytrzyć i prześcignąć”. Nie trzeba zresztą być ani filozofem, ani socjologiem, aby dostrzec, że zasady liberalnej ekonomii w jej negatywnym aspekcie przenoszone są na relacje międzyludzkie, w których miejsce życzliwości, przyjaźni, troski o dobro innego człowieka zajmuje rywalizacja i walka o dobro jedynie dla siebie. […]

[…] należy powiedzieć, że ponieważ przedmiotem niniejszych badań – ze względu na ich metaprzedmiotowy charakter – są ujęcia wychowania moralnego, sformułowane w ramach neotomistycznych poszukiwań istoty wychowania moralnego, dlatego w niniejszych badaniach skorzystamy z hermeneutyki. Zastosowanie tej metody jest możliwe jednak nie dzięki uczestnictwu autorów tekstów i ich interpretatora „w jednym duchu”, ale dzięki temu, że zarówno nadawcy, jak i odbiorca poznają tę samą rzeczywistość. Ujęcia neotomistyczne nie są zatem sprowadzane do idei, które zrodziły się w czyimś intelekcie, ale są traktowane jako wyraz poznania, którego przedmiotem była istniejąca rzeczywistość. Wykładnią prezentowanego tutaj stanowiska metodologicznego jest – jak już wspomniałem – tytuł książki. Na początku roboczo zatytułowałem ją: Wychowanie moralne w pedagogice neotomistycznej. W trakcie badań zauważyłem jednak, że jest on nieadekwatny do realizowanego projektu. Traktuje on bowiem pedagogikę neotomistyczną jako subiektywne ujęcie, jako jedną z wielu propozycji wychowania moralnego, którą można zrozumieć dzięki „uczestnictwu w jednym duchu” z autorami tekstów. Tymczasem w niniejszej pracy myśl neotomistyczna nie jest rozumiana jako propozycja, idea, ale jako próba wyjaśniania rzeczywistości w jej istocie. Praca stara się uporządkować osiągnięcia myślicieli filozofujących w myśl zasad Tomasza z Akwinu, odnoszące się do poznania i wyjaśniania rzeczywistości wychowania moralnego. Stąd przyimek «w» został zastąpiony przyimkiem «według».

  • Stan: Bardzo dobry
  • Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
  • Tytuł: Wychowanie moralne według pedagogiki neotomistycznej
  • Waga produktu z opakowaniem jednostkowym: 0.655 kg
  • Liczba stron: 430
  • Rok wydania: 2015
  • Okładka: miękka
  • Gatunek: Pedagogika, resocjalizacja
  • Autor: Jarosław Horowski
  • Stan: Bardzo dobry
  • Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
  • Tytuł: Wychowanie moralne według pedagogiki neotomistycznej
  • Waga produktu z opakowaniem jednostkowym: 0.655 kg
  • Liczba stron: 430
  • Rok wydania: 2015
  • Okładka: miękka
  • Gatunek: Pedagogika, resocjalizacja
  • Autor: Jarosław Horowski
Zgłoś naruszenie zasad
Oferta: f2fe929a-42a1-4804-b424-b7fae4a49644

Pedagogika, resocjalizacja

Laryszów  
(32)
Stanowice  
(28)
Młochów  
(27)
Rosochate Kościelne  
(24)
Konarzyny  
(22)
Czersk  
(16)
Kałuszyn  
(14)
Dziećmorowice  
(13)
Stęszew  
(13)
Mogilany  
(12)
Kudowa-Zdrój  
(12)
Kraszew  
(12)
Radogoszcz  
(12)
Poraj  
(12)
Chodzież  
(11)
Chlewiska  
(11)
Malcanów  
(11)
Zamość  
(10)
Bytkowice  
(10)
Pleśna  
(10)
Piekoszów  
(10)
Strumień  
(10)
Brzozów  
(10)
Chotków  
(9)
Bronisławów  
(9)
Kobierzyce  
(9)
Kamieniec  
(9)
Tułowice  
(9)
Dłużyna Górna  
(8)
Koło  
(8)
Krasiejów  
(8)
Nieporęt  
(8)
Marszowice  
(8)
Grabówka  
(7)
Szynych  
(7)
Pilawa  
(7)
Roczyny  
(7)
Dąbrowice  
(7)
Sobków  
(7)
Pigża  
(7)
Rostarzewo  
(6)
Jadów  
(6)
Międzybrodzie Bialskie  
(6)
Brześć Kujawski  
(6)
Garcz  
(6)
Kruszyna  
(6)
Mazowsze  
(5)
Włodawa  
(5)
Lipsko  
(5)
Miechucino  
(5)
Baranowo  
(5)
Suchedniów  
(5)
Osięciny  
(5)
Dąbrówka  
(5)
Szklary Górne  
(4)
Bodzechów  
(4)
Kuźnia Raciborska  
(4)
Raba Wyżna  
(4)
Pępowo  
(4)
Burczak  
(4)
Boguchwałowice  
(4)
Międzyborów  
(4)
Zarzecze  
(4)
Lubiechowa  
(4)
Morąg  
(4)
Santok  
(4)
Hecznarowice  
(4)
Grodków  
(4)
Szczekociny  
(4)
Bałachy  
(4)
Lipowa  
(4)
Zielonki-Wieś  
(4)
Świnna  
(4)
Kawęczyn  
(4)
Inwałd  
(4)
Pilnik  
(4)
Wilczyn  
(3)
Narew  
(3)
Lutcza  
(3)
Stare Kolnie  
(3)
Maniowy  
(3)
Ćwiklice  
(3)
Cisiec  
(3)
Bąkowo  
(3)
Rządza  
(3)
Dalików  
(3)
Kuryłówka  
(3)
Nidek  
(3)
Drzycim  
(3)
Łęczyca  
(3)
Wąbrzeźno  
(3)
Kamień  
(3)
Żarki  
(3)
Libertów  
(3)
Mieszkowice  
(3)
Wróblówka  
(3)