Podstawy neurologopedii - podręcznik akademicki
Tadeusz Gałkowski, Elżbieta Szeląg, Grażyna Jastrzębowska
Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego Wydawnictwo
Opole 2005, wyd.1
Oprawa: twarda, 1061 str.,
Wymiary: 170 x 240 mm,
Waga: 1.51 kg.
ISBN: 978-83-7395-151-8
Opis
Książka Podstawy neurologopedii jest klasycznym podręcznikiem akademickim. Załączone na końcu każdego rozdziału lektury zalecane i pytania sprawdzające mają pomóc w realizacji celów dydaktycznych. Szybko rozwijające się dyscypliny wchodzące w skład szeroko ujmowanej neuronauki zmuszają logopedów, i to zarówno teoretyków, jak i praktyków, do uzupełniania swojej wiedzy. Wyłania się stąd konieczność sięgania do najnowszej literatury. Autorzy opracowania zdają sobie sprawę, że nie zdołali zaprezentować w pełni nawet najważniejszych osiągnięć w tym obszarze i że znaczna część wartościowych prac jest publikowana w języku angielskim, a zatem nie dla wszystkich dostępna. W poszerzonej bibliografii zawarto więc szczegółowe informacje o pracach, do których warto dotrzeć.
Podręcznik jest adresowany do neurologopedów i surdologopedów. Obecnie zespół powołany przez Ministerstwo Zdrowia (kierowany przez prof. Andrzeja Obrębowskiego, jednego ze współautorów opracowania, krajowego konsultanta do spraw foniatrii i audiologii) opracowuje zasady kształcenia specjalistycznego w dziedzinie neurologopedii. Podręcznik Podstawy neurologopedii może służyć szkoleniu w ramach tej nowej specjalizacji, a także przygotowaniu do zawodu słuchaczom studiów magisterskich na wydziałach psychologii, pedagogiki, polonistyki i rozwijaniu zainteresowań lekarzy specjalizujących się w takich dziedzinach, jak neurologia, audiologia, foniatria i pediatria oraz słuchaczy studiów podyplomowych z zakresu logopedii ogólnej, terapii pedagogicznej i emisji głosu.
Przedmowa
1. MOWA I JEJ MECHANIZMY
1.1. Mowa a język. Podstawy językowe neurologopedii
1.2. Rola mózgu w procesach nadawania i odbioru mowy
1.3. Czynności narządów mowy:: oddychanie, fonacja, artykulacja
1.4. Budowa i działanie narządu słuchu
1.5. Prawidłowy rozwój mowy dziecka
2. OGÓLNE ZASADY DIAGNOZY I TERAPII LOGOPEDYCZNEJ
2.1. Diagnoza logopedyczna
2.2. Ćwiczenia wstępne w terapii logopedycznej
2.3. Gabinet logopedyczny - warsztat pracy terapeuty
3. ZABURZENIA KOMUNIKACJI JĘZYKOWEJ U DZIECI I U OSÓB DOROSŁYCH — METODY BADANIA I ROZWIJANIA SPRAWNOŚCI JĘZYKOWEJ
3.1. Zaburzenia rozwoju mowy i języka - terminologia i kategoryzacje stosowane w krajach zachodnich
3.2. Opóźnienie rozwoju mowy
3.3. Diagnoza i terapia rozwojowych zaburzeń mowy
3.4. Zaburzenia artykulacji
3.5. Wybrane zagadnienia z patologii głosu
3.6. Usprawnianie mowy dzieci z rozszczepem podniebienia
3.7. Głos i mowa po operacji całkowitego usunięcia krtani
3.8. Mowa osób upośledzonych umysłowo i jej zaburzenia
3.9. Komunikacja językowa osób z uszkodzonym narządem słuchu
3.10. Jąkanie
3.11. Zdolności porozumiewania się w autyzmie i ich wspomaganie
3.12. Neuropsychologiczna diagnostyka afazji
3.13. Kierunki współczesnej terapii chorych z afazją
3.14. Zaburzenia mowy o typie dysartrii
3.15. Podstawy neurolingwistyki dla neurologopedów
4. SPECYFICZNE TRUDNOŚCI W CZYTANIU I PISANIU A FUNKCJE ROZWOJOWE
4.1. Diagnoza dysleksji rozwojowej
4.2. Czytanie i pisanie jako formy komunikacji językowej
5. LOGOPEDIA W DOBIE INTERNETU I TECHNIK BADAWCZYCH XXI WIEKU
5.1. Wykorzystanie programów komputerowych w profilaktyce, diagnozie i terapii logopedycznej
5.2. Nowe tendencje w terapii logopedycznej w świetle badań nad mózgiem