W razie pytań proszę dzwonić: 604 960 640
Mikrofon Rode NTV – ostatni z serii nie kontrolowanej przez księgowych. Z uwagi na ceny dobrych komponentów takich jak kapsuła od Neumana czy inne elementy zdecydowano się zakończyć jego produkcję – koszty były zbyt wysokie. Potem nadeszła era mikrofonów mających jedynie aspiracje by dorównać tej konstrukcji a opierających się na dobrych opiniach tej serii..
Mikrofon po mimo lat jest w idealnym stanie – jak nowy, co widać na załączonym zdjęciu. W mikrofonie została niedawno wymieniona lampa na nową, gdyż to jedyny zużywający się w nim element.
Mikrofon NTV nie jest budżetowym modelem – mikrofony lampowe rzadko takie są – ale jego cena jest nadal bardzo korzystna. Jest to mikrofon pojemnościowy kardioidalny z dużą membraną, wyposażony w nową kapsułę o średnicy jednego cala, wykorzystującą system połączenia krawędziowego zamiast bardziej typowego elementu centralnego. Wielopinowy wojskowe złącze, łączące mikrofon z zewnętrznym zasilaczem, zostało zaprojektowane i wykonane przez Rode, a sama lampa to łatwo dostępny ECC81 dual triode (ręcznie wybrany).
Niektórzy projektanci uważają, że transformator wyjściowy ma równie duży wpływ na dźwięk mikrofonu co sama lampa, dlatego Rode zleciło jego wykonanie firmie Jensen, prawdopodobnie liderowi w dziedzinie transformatorów audio. Nawet kondensatory pochodzą od renomowanych firm, takich jak Solen, Wilma i Black Gates (nie związane z Billem Gatesem, zapewniam).
W walizce
Mechanicznie mikrofon ma prostą, klasyczną formę. Obudowa ze stali nierdzewnej CNC to prosty cylinder, jedyną wyróżniającą się cechą jest złoty nity wskazujący przód kapsuły. Podwójna warstwa siatki stalowej chroni kapsułę, a elastyczne mocowanie izoluje ją od wstrząsów mechanicznych.
Zestaw akcesoriów dołączony do NTV jest wszechstronny. Stylowa aluminiowa walizka z wyściółką piankową mieści mikrofon i zasilacz z dużą ilością miejsca na wielopinowy kabel mikrofonowy (również w zestawie), kabel sieciowy IEC, konwencjonalny uchwyt stojakowy i duży elastyczny uchwyt amortyzujący. Pierścień na dole mikrofonu zabezpiecza oba uchwyty. Standardowe złącze XLR wyprowadza zbalansowane wyjście mikrofonowe z zasilacza, a przełącznik wyboru napięcia sieciowego jest ukryty i obsługiwany za pomocą śrubokręta, pozwalając na ustawienie napięcia 240V lub 120V.
Nominalna odpowiedź wynosi od 20Hz do 20kHz. Własny szum jest lepszy niż 19dBA, co jest dość typowe dla mikrofonu lampowego tego typu, podobnie jak czułość wynosząca 15mV/Pa. Mimo braku przełącznika tłumienia, NT1 może obsłużyć poziomy SPL do 130dB, więc powinien sobie poradzić z każdym rozsądnym zastosowaniem.
W użyciu
Podłączenie mikrofonu do zasilacza jest dość proste. Niebieska dioda LED wskaźnika zasilania jest połączona z napięciem grzałki lampy, które wzrasta stopniowo przez kilka sekund, aby zmniejszyć obciążenie lampy. Instrukcja zaleca użycie osłony przeciwwietrznej – rozsądne działanie z każdym mikrofonem wokalnym – i wystarczy podłączyć wyjście mikrofonu z zasilacza do wejścia mikrofonowego konsoli mikserskiej za pomocą zwykłego kabla mikrofonowego XLR (nie dołączonego).
Jako mikrofon wokalny, NTV ma wszystkie cechy dźwiękowe 'dobrego' mikrofonu lampowego. Mikrofony kardioidalne czasami wykazują nieco nosowy charakter, ale NT1 brzmi naturalnie i otwarcie, z subtelnie pochlebnym dolnym zakresem połączonym z dobrą definicją w średnim zakresie. Górny zakres jest szczegółowy, ale gładki, bez tendencji do nadmiernej sybilacji. Ogólny dźwięk ma lekko skompresowaną, wyeksponowaną jakość kojarzoną z najlepszymi mikrofonami wokalnymi lampowymi. W porównaniu z moim NT1, który bardzo lubię, dźwięk nie różni się znacznie w ogólnym zarysie, ale gdy skupisz się na szczegółach, NTV jest zdecydowanie 'większym', bardziej otwartym mikrofonem, zdolnym do przyciągnięcia wokali bliżej słuchacza. Choć ogólne wrażenie jest naturalnego, niekoloryzowanego dźwięku, to jednak jest tu sporo subtelnej pochwały, a końcowy efekt to bardziej solidny dźwięk, lepiej 'zintegrowany' niż jakikolwiek mikrofon tranzystorowy, który miałem do porównania.
Wnioski
Posiadanie jednego dobrego mikrofonu lampowego może zrobić ogromną różnicę w nagraniach, zwłaszcza jeśli reszta twojego łańcucha nagraniowego jest cyfrowa. Poprawa wokali jest natychmiast widoczna, ale jak w przypadku większości dobrych mikrofonów pojemnościowych, ten model działa dobrze z prawie każdym instrumentem akustycznym, a szczególnie dobrze brzmi na gitarze akustycznej. Większość użytkowników lubi słyszeć różnicę, gdy podłączają mikrofon lampowy i NTV z pewnością nie zawiedzie. Nie jest mocno koloryzowany jak niektóre inne mikrofony lampowe, po prostu pięknie tonuje!
Jako mikrofon ogólnego przeznaczenia do użytku w środowisku komercyjnym, gdzie na każdej sesji jest inny wokalista, NTV wydaje się dobrym wyborem, ponieważ nie ma oczywistego brzmienia – po prostu pochwala to, co już tam jest.