WIELOKULTUROWOŚĆ - MIĘDZYKULTUROWOŚĆ OBSZARAMI EDUKACYJNYCH ODNIESIEŃ - POD REDAKCJĄ NAUKOWĄ ALICJI SZERLĄG, OFICYNA WYDAWNICZA IMPULS, KRAKÓW 2005.
Misją edukacji jest wyposażanie młodego pokolenia w kompetencje umożliwiające mu funkcjonowanie na pograniczach kulturowych, a więc aktywne włączenie w proces kształtowania tożsamości m.in. człowieka pogranicza. Problematyka wielokulturowości i międzykulturowości jest ważnym obszarem edukacyjnych odniesień. Prowokuje bowiem do stawiania pytań zachęcających do pedagogicznego dyskursu.
Prezentowana publikacja jest właśnie takim zaproszeniem. Powstała dzięki wysiłkowi poznawczemu wielu autorów – z Polski, Czech, Słowacji, Ukrainy, Belgii i Niemiec, którzy prezentując swoje stanowiska, odsłaniają nie tylko nowe oblicza wielokulturowości, ale także wskazują drogi wiodące poprzez edukację, ku międzykulturowości. W niej bowiem należy szukać potencjału humanistycznego pozwalającego na podmiotowe i wspólnotowe istnienie w wielości kultur.