Zwiększanie „wartości dla akcjonariuszy”, czyli restrukturyzacja spółki w celu osiągnięcia jak największego wzrostu wartości dla właścicieli (akcji), stało się w ostatnich latach często przytaczanym celem korporacyjnym w Niemczech. Bankierzy inwestycyjni i poszukiwacze kapitału w coraz większym stopniu decydują o losie młodych firm o długiej tradycji w kraju. Jednak – twierdzi konsultant ds. zarządzania i autor Allan Kennedy – „w przypadku wielu firm i ich inwestorów podaż realistycznych przyszłych opcji ekonomicznych została wyczerpana”. Krótko mówiąc: cel nie jest już wykonalny.
Kennedy uważa zaniedbanie interesów innych grup interesariuszy (takich jak pracownicy, dostawcy, klienci, ale także gminy i państwo) za niebezpieczne ekonomicznie i krótkowzroczne w jednostronnym zorientowaniu na wartość dla akcjonariuszy. Jego podstawowa idea: firmy biorą udział w różnorodnych czynnikach determinujących. Jednostronne skupienie się na głównych celach tylko jednej (odizolowanej) grupy interesów nieuchronnie prowadzi do reakcji przeciwnych do zamierzonych ze strony innych grup, które są równie zainteresowane i zaangażowane w sukces firmy.
W czterech samodzielnych, dobrze ustrukturyzowanych częściach autor wyjaśnia w swojej ponad 250-stronicowej książce, jak firmy zmieniały się na przestrzeni czasu, jakie skutki ma (miała) idea wartości dla akcjonariuszy i jakie reakcje na nią nie mają inni interesariusze można się spodziewać i jak mógłby wyglądać program zrównoważonych zmian.
Allan Kennedy na poparcie swoich wypowiedzi powołuje się na wiele przykładów znanych i młodych firm. Spójna, przyjazna dla czytelnika i inteligentnie napisana książka jest odpowiednia dla menedżerów do ponownego przemyślenia pozycji i kierunku własnej firmy. Akcjonariusze otrzymują krytyczny wykaz wydarzeń, które mogły przynieść im dobre zyski, a także praktyk, które przyczyniły się do „spalenia” ich pieniędzy w zapierającym dech w piersiach tempie.
Komentarze Allana Kennedy'ego na temat zmian nie są książką kucharską na rzecz lepszego świata korporacji, ale dostarczają bardzo cennych, opartych na doświadczeniu wskazówek, jak myśleć długoterminowo i przywracać zdrową równowagę między interesariuszami. Bardzo ekscytująca książka, która wywiera trwały wpływ. Horst Joachim Hoffmann