na komplet składa się:
1. Kafle i piece kaflowe w zbiorach Muzeum Zamkowego w Malborku
2. Renesansowe kafle zachodniopomorskie. Studium z historii ogrzewania wnętrz mieszkalnych
3. Kafle w zbiorach Muzeum Historycznego Miasta Krakowa
4. Kafle z terenu dawnych Prus Królewskich -
5. Kafle gotyckie w zbiorach Muzeum Początków państwa Polskiego w Gnieźnie
6. Kafle gotyckie i renesansowe na ziemiach polskich -
7. Gabinet Farfurowy w pałacu w Wilanowie. Studium historyczno – ikonograficzne
8. Kafle i piece kaflowe w Toruniu (XIV-XX wiek) (+ płyta CD)
9. Kafle z Centralnej Składnicy Muzealnej w zbiorach Muzeum Zamkowego w Malborku. Historia i konserwacja
1. Kafle i piece kaflowe w zbiorach Muzeum Zamkowego w Malborku
Barbara Pospieszna
SPIS TREŚCI
1. POCZĄTKI
DER ANFANG
2. WSPÓŁCZESNE DZIEJE KOLEKCJI
DIE SAMMLUNG HEUTE
2.1 Historia zespołu "kozłowieckiego"
Geschichte der " Kozłówka- Sammlung"
2.2 Piece i kafe z piwnic zamkowych
Kachelofen und Kachel aus den Schlosskellern
2.3 Inwentarz pomocniczy
Hilfsbestand
3. CHARAKTERYSTYKA KOLEKCJI
KENNZEICHEN DER SAMMLUNG
4. TYPOLOGIA KAFLI I PIECÓW KAFLOWYCH ZE ZBIORU MUZEALNEGO
TYPOLOGIE DER KACHELN UND KACHENOFEN IN DEN SAMMLUNGEN DES SCHLOSSMUSEUMS
4.1 Kafle formowane na kole garncarskim
AufTopferscheiben gefertigte Kacheln
4.2 Matryce do produkcji kafli płytowych
Matrizen zu Blattkacheln
4.3 Kafle formowane w matrycach
Kacheln in Matrizen geformte
4.4 Typologia brył pieców kaflowych w zbiorach malborskich
Typologie von Kachelofen in der Marienburger Sammlung
KATALOG
CZĘŚĆ I - KAFLE Z MALBORKA I OKOLIC ORAZ POZOSTAŁOŚCI DAWNYCH ZBIORÓW / TEIL I- KACHELN AUS MARIENBURG UND
UMGEBUND UND UBERRESTE FRUHERER SAMMLUNGEN
CZĘŚĆ II- NABYTKI Z LAT 1961- 2008 / TEIL II - ERWORBENE STUCKE 1961-2008
CZĘŚĆ III- KAFLE Z CENTRALNEJ SKŁADNICY MUZEALNEJ / TEIL III - KACHELN AUS DEM ZENTRAKEN MUSEALEN GSDEPOT
CZĘŚĆ IV - GMERKI GARNCARZY I ZNAKI FABRYCZNE / TEIL IV - TOPFERGEMERKE UND FABRIKZEICHEN
WYSTAWY/ AUSSTELLUNGEN
ŹRÓDŁA NIEPUBLIKOWANE / UNVEROFFENTLICHTE QUELLEN
ŹRÓDŁA PUBLIKOWANE VEROFFENTLICHTE QUELLEN
SPIS WYKORZYSTANEJ LITERATURY PRZEDMIOTU/ LITERATUR
NETOGRAFIA / RESSOURCEN
Liczba stron: 507
Format: 210 x 290 mm
Oprawa twarda
2. Renesansowe kafle zachodniopomorskie. Studium z historii ogrzewania wnętrz mieszkalnych
Przedmiot prezentowanej pracy stanowią kafle piecowe okresu renesansu pochodzące z części przedodrzańskiej obszaru historycznego księstwa pomorskiego i północnych terenów Nowej Marchii, powstałe w latach ok. 1500 – ok. 1650. Kafle tego czasu spełniają swoją podstawową rolę, jako elementy konstrukcyjne pieca. Jednak ich dekoracja podlega silnym wpływom kulturowym i stylistycznym. Dzięki połączeniu tych cech kafle okresu renesansu spełniają specyficzną funkcję przekaźnika ni tylko ciepła, ale również idei. Podsumowując spełniają nie tylko rolę techniczną, ale również estetyczną.
Liczba stron: 641
Format: 170 x 24,0 mm
Okładka: twarda
3. Kafle w zbiorach Muzeum Historycznego Miasta Krakowa
Katarzyna Moskal
Wiele z przedstawionych w katalogu obiektów należy do najdawniej pozyskanych do zbiorów zabytków, zgromadzonych jeszcze w Archiwum Aktów Dawnych. Kolekcja powiększała się systematycznie dzięki przekazom krakowskich Pracowni
Konserwacji Zabytków i Zamku Królewskiego na Wawelu. Kafle były także ofiarowane przez prywatne osoby oraz kupowane od oferentów. Kryterium uzupełnienia kolekcji było pochodzenie kafli z pieców z obecnego terenu Krakowa
oraz z krakowskich i podkrakowskich fabryk.
Liczba stron: 483
Format: 175 x 245mm
Okładka: twarda
4.Kafle z terenu dawnych Prus Królewskich
Wraz ze stałym poszerzaniem się tematu badań i ujawniania nowych zespołów kafli, owa dziedzina ceramiki zajmuje coraz ważniejsze miejsce w świadomości badaczy. Książka przedstawia obraz chronologicznego rozwoju typów kafli, motywów dekoracyjnych i doskonalenia ich konstrukcji.
SPIS TREŚCI:
„Trzeba zacząć wszystko od pieca”. Z problematyki badawczej kaflarstwa polskiego
WSTĘP
KAFLE ŚREDNIOWIECZNE
Kafle garnkowe i miskowe
Kafle półcylindryczne
Kafle niszowe z dekoracją figuralną
Kafle wieńczące z dekoracją figuralną i architektoniczną
KAFLE RENESANSOWE
Renesans w Gdańsku
Kafle z dekoracją portretową
Kafle renesansowe z motywami roślinnymi
KAFLE Z KOŃCA XVI WIEKU I Z XVII WIEKU
Kontynuacyjne dekoracje pieców (tzw. tapetowe) z kafli z wzorem ujętym w taśmy faliste
Wnękowe lub ukośne naroża pieców
Reliefowy wzór kontynuacyjny bez taśm
PODSTAWY RENESANSOWYCH PIECÓW KAFLOWYCH
Cokół pieca w Dworze Artusa w Gdańsku
Podpory kamienne
Murowane podpory piecowe
Kaflowe podstawy piecowe
KAFLE Z XVII WIEKU
Kafle z dekoracją maureskową
Kafle z motywem bukietu w wazie
Liczba stron: 174
Format: 165 x 235 mm
Okładka: miękka
5. Kafle gotyckie w zbiorach Muzeum Początków państwa Polskiego w Gnieźnie
Liczba stron: 108
Format: 210 x 290 mm
Okładka: miękka
6. Kafle gotyckie i renesansowe na ziemiach polskich
Jest to katalog wystawy. Omówiono w nim syntetycznie problematykę kafli i pieców grzewczych na ziemiach polskich oraz stan badań nad tymi obiektami w poszczególnych regionach kraju. Zasadniczą część stanowi katalog 470 kafli w tym 204 gotyckich i 266 renesansowych.
Liczba stron: 208
Format: 100 x 210 mm
Okładka: miękka
7. Gabinet Farfurowy w pałacu w Wilanowie. Studium historyczno – ikonograficzne
Autor: Jan Pluis, Piotr Oczko
Gabinet Farfurowy w pałacu wilanowskim jest pomieszczeniem tak samo pięknym, jak tajemniczym. Jakie było jego pierwotne przeznaczenie? Kto i kiedy zamówił fajansowe płytki? Co przedstawiają? Autorzy publikacji to Jan Pluis – uznany holenderski badacz fajansowych płytek okładzinowych oraz Piotr Oczko –
adiunkt na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, zajmujący się kulturą i sztuką Niderlandów. Wspólnie przygotowali pierwsze tak kompletne opracowanie poświęcone Gabinetowi Farfurowemu, w którym szukają odpowiedzi na postawione wyżej pytania. Przyjmując, że dekoracja płytkami powstała za czasów króla Jana III
Sobieskiego można stwierdzić, że jest to najwcześniejsze zachowane pomieszczenie, w którym płytkami ozdobione są wszystkie ściany. Również obecność tak licznych paneli kwiatowych, z których połowa zawiera unikalne zdobienia w typie chinoiserie, jest wyjątkowa na tle innych tego typu pomieszczeń. Bogactwo barwnych ilustracji, tabele porównujące wyroby różnych manufaktur i materiały archiwalne dopełniają
treści czyniąc tę książkę wspaniałym przewodnikiem po tym niezwykłym Gabinecie.
Liczba stron: 199
Format: 175 x 245 mm
Okładka: miękka
8. Kafle i piece kaflowe w Toruniu (XIV-XX wiek) (+ płyta CD)
Podstawowym problemem, który został podjęty w niniejszej książce jest próba odpowiedzi na pytania, jak wyglądały piece z różnych okresów historycznych ogrzewające toruńskie kamienice i zamki. Uwagę skupiono na rozwoju bryły
pieca wyrażającego się zmianami formy kafla. Poruszono również zagadnienia dotyczące ustalenia czasu i przyczyn warunkujących pojawienie się w Toruniu pierwszych pieców kaflowych. Badaniami objęto wszystkie kafle pozyskane w
trakcie praca archeologicznych na terenie Starego i Nowego Miasta Torunia i dwóch zamków: krzyżackiego i dybowskiego.
Zakres chronologiczny pracy został wyznaczony przez zebrany materiał źródłowy. Są to kafle z kolejnych okresów historycznych: od najstarszych – gotyckich - datowanych na XIV wiek, po najmłodsze -XX-wieczne. W ten sposób ukazano specyfikę i zmienność cech kafli na przestrzeni blisko siedmiu wieków. Szerokie ramy czasowe pracy pozwoliły prześledzić, w jakim kierunku szły zmiany w produkcji kafli i pieców. Efektem końcowym zaś była próba rekonstrukcji brył pieców z różnych okresów historycznych.
Liczba stron: 227
Format: 165 x 235 mm
Okładka: miękka
9. Kafle z Centralnej Składnicy Muzealnej w zbiorach Muzeum Zamkowego w Malborku. Historia i konserwacja
Barbara Pospieszna
Pozycja zawiera przedstawienie historii zbioru, charakterystykę i konserwację kafli oraz katalog.
Katalog dzieli się na cztery części, wynikające z charakterystyki zbioru. W pierwszej omówiono kafle bądź ich fragmenty, które przejawiały stylistyczne pokrewieństwo z analogicznymi zabytkami często spotykanymi na terenach Pomorza i Warmii. W drugiej zaprezentowano grupę tych artefaktów, których pochodzenie hipotetycznie określono jako śląskie lub wykazywały one podobieństwa do zabytków czeskich. W trzeciej części zabytki pokrewne wyrobom z terenów Niemiec, a w czwartej o nieustalonej proweniencji.
Liczba stron: 47
Format: 165 x 235 mm
Okładka: miękka
publikacje wchodzące w skład kompletu są bogato ilustrowane