O przedmiocie

Dawno, dawno, dawno, bo już dobrze ponad pół wieku temu, podobnie jak u nas, czyli głównie dzięki słuchaniu za sprawą zachodnich stacji radiowych rock’n’rolla, w Węgierskiej Republice Ludowej (tak oficjalnie nazywały się wtedy Węgry), zaczęły się rodzić pierwsze zespoły próbujące grać tego typu muzykę. I tak już w 1958 r., w budapeszteńskim gimnazjum im. Józsefa Attilli powstała grupa, w której (oczywiście m.in.) podśpiewywał i brzdąkał na „pra-wiośle” János Kóbor, a na „garach” tłukł się József Laux. Co ciekawe, ponoć chcący razem występować młodzieńcy, kwestię tego, kto z czego ma wydobywać hałas, rozstrzygnęli na drodze... losowania! W tym samym momencie w innym stołecznym gimnazjum (im. Sandora Petofiego) zrodziła się formacja, której organistą został niejaki László Benkő. W cztery lata później, 23 września 1962 r., w „University Club” Wyższej Szkoły Technicznej (odpowiednik Politechniki) w Budapeszcie, doszło do koncertu zespołu będącego zlepkiem obu wspomnianych grup. Co ważne, ten nowy ansambl przyjął bardzo dobrą, bo pan-światowo brzmiącą (nie węgierską) nazwę Omega. W następnych latach grupa okresowo działała na własną rękę, chwilami wspomagała ówczesne gwiazdy - Zsuszę Koncz i Saroltę Zalatnay oraz powoli krystalizowała swój najsłynniejszy i najważniejszy skład. I tak 1964 r. przyłączył się do niej basista Támas Mihály, a w 67 – jak miała pokazać przyszłość - najwybitniejszy z jej muzyków, 19-letni wówczas (urodził się 27 maja 1948 r.) absolwent stołecznego konserwatorium w klasie fortepianu – Gábor Presser. Ostatnie ogniwo podstawowego składu Omegi, gitarzysta Győrgy Molnár, pojawił się w niej 1968 roku. Od tego momentu wszystko potoczyło się bardzo szybko. Najpierw, dzięki wspólnemu koncertowi ze Spencer Devis Group zostali odkryci przez menażera Anglików – Johna Martina, który zaprosił ich na tourne po Anglii (widzieli i oklaskiwali Madziarów m.in. Eric Clapton oraz George Harrison!), a potem Martin (jako producent) zaczął nagrywać z nimi album, który jednak nie został dokończony, ponieważ Węgrzy zostali w trybie natychmiastowym ściągnięci do ojczyzny (oczywiście chodziło o polityczne wydarzenia owych dni w Europie Wschodniej). Po powrocie do kraju grupa nagrała i wydała swój debiutancki album – „Trombitás Frédi és a rettenetes emberek”. Sprzedał się (w tak małym kraju jak Węgry) w 100 000 nakładzie(!) i sprawił, że bardzo szybko dano im szansę pracy nad kolejnym. Ten, nieomal całkowicie zdominowany przez kompozycje Pressera (teksty do nich napisała poetka, a prywatnie żona Józsefa Lauxa – Anna Adamis) longplay pojawił się w 1969 r. Nadano mu tytuł „10000 lépés” i przyniósł, między innymi rzecz jasna, najpopularniejszy rockowy utwór jaki zrodził się kiedykolwiek w Demoludach – „Gyöngyhajú lány” („Dziewczyna o perłowych włosach”). Na fali sukcesu całej płyty i tej piosenki (Omega wygrała nią festiwale w Palmie na Majorce oraz w Tokio) Węgrzy zarejestrowali swój trzeci, najambitniejszy oraz najlepszy długograj – „Éjszakai országút” i... się rozpadli. Z grupą rozstali się: Presser, Laux i jego żona.

Na Węgrzech, tak jak zapewne prawie wszędzie w tamtych latach, pod koniec każdego roku, przeprowadzano plebiscyt, który wyłaniał najlepszych krajowych muzyków ostatnich miesięcy. Tak się złożyło, że ranking w 1970 r. wygrali m.in.: Gábor Presser (jako organista), József Laux (perkusja), a także basista grupy Metro - Károly Frenreisz i gitarzysta prowadzący z formacji Hungária – Támas Barta. Zaraz potem, możliwe - bo to tylko mój domysł - że już w czasie imprezy nagradzania laureatów, doszło do rozmów, które zaowocowały decyzją o stworzeniu przez wspmnianych muzyków narodowej supergrupy. Ta – pod nazwą Locomotiv GT, formalnie zawiązała się 6 kwietnia 1971 roku, koncertowo zadebiutowała w lipcu, a płytowo (album „Locomotiv GT”) w grudniu.

<p class="article-thumb-tags">

Rozpoczynając słuchanie „Locomotiv GT” najlepiej (starym indiańskim sposobem) przyłożyć ucho do szyny. Bo otwierający longplay temat „Egy dal azokért, akik nincsenek itt” zaczyna się z całkowitego wyciszenia. Dopiero po kilkunastu sekundach rozpoznajemy, że narastający szum, to przeszywający szum zimowego wiatru. Brrr! Co zaskakuje, ów utwór wcale z czasem nie nabiera tempa ani dynamiki, lecz pozostaje do końca piękną i romantyczną opowieścią o... (tu znający węgierski powinni sobie dopisać brakujące wyrazy), którą cudnie ozdabiają świetne partie Hammonda i doskonałe solo Frenreisza na flecie. Utwór nr 2, o zapewne poruszającym tytule „A napba öltözött lány”, to brawurowy popis całego zespołu. Przede wszystkim zapiera dech w piersiach niesamowicie wyrafinowana gra na bębnach Lauxa oraz organowe popisy Pressera. Poziom opanowania instrumentów naprawdę godny światowej czołówki. W drugiej połowie czadu daje Barta. Ufff! Po takiej porcji super-rocka słusznie znów robi się spokojnie, bardzo spokojnie. „A kötéltáncos álma” to urocza delikatna ballada z pięknymi partiami gitary i z jeszcze piękniejszym fortepianem. Och! Czwórka – „A tengelykezű félember”, to dla odmiany znakomity, osadzony w bluesie popis gry Tamása na różnych „wiosłach”. Ajajajaj! Następny temat – „Hej, én szólok hozzád” jest szalenie dynamiczny, obsesyjny i śpiewany przez Pressera z „orientalnymi” ozdobnikami. Oj! Potem (to już druga strona analogowej wersji krążka) przelatują: rozszalałe (organy jak Jona Lorda) i trochę swingowe - „Ezüst nyár”; połamane rytmiczne, lekko jazzujące (sola na saksofonie grane przez basistę) - „Orditó arcock”; wijące się jak wąż (ależ popis Gábora) boogie „Sose mondd a mamának”; ciężkie oraz przewalające się jak nosorożec w błocie - „Nem Nekem Való” i wreszcie zamykający całość, dziesiąty na płycie utwór, o całkiem przejrzystym tytule „Royal Blues (Gipszeld be a kezed)”. Szaleństwo zagrane głównie na pedal steel guitar. Cdn

Stan Bardzo dobry
Nośnik Winyl
Gatunek rock
Zgłoś naruszenie zasad
Oferta: 4eb0e319-fa56-42f1-8476-9342b78b43d0

Podobne wyszukiwania

Rock Warszawa  
(20870)
Rock Lublin  
(2071)
Rock Kielce  
(1193)
Rock Gliwice  
(1066)
Rock Opole  
(867)
Rock Paszowice  
(706)
Rock Józefów  
(655)
Rock Mysłowice  
(562)
Rock Sosnowiec  
(547)
Rock Nowy Targ  
(519)
Rock Ostrów Wielkopolski  
(484)
Rock Jelenia Góra  
(474)
Rock Kurów  
(443)
Rock Grodzisk Mazowiecki  
(419)
Rock Będzin  
(418)
Rock Stargard  
(410)
Rock Pakosławsko  
(389)
Rock Elbląg  
(372)
Rock Przemyśl  
(348)
Rock Piaseczno  
(336)
Rock Skierniewice  
(333)
Rock Poddębice  
(261)
Rock Janów Lubelski  
(245)
Rock Puławy  
(207)
Rock Tarnowo Podgórne  
(202)
Rock Ełk  
(194)
Rock Otmice  
(180)
Rock Mikołów  
(158)
Rock Góra  
(153)
Rock Kamienica Polska  
(152)
Rock Żywiec  
(150)
Rock Jarosław  
(137)
Rock Bochnia  
(135)
Rock Brwinów  
(134)
Rock Zamość  
(133)
Rock Kamienna Góra  
(124)
Rock Zakliczyn  
(123)
Rock Legionowo  
(121)
Rock Zgierz  
(120)
Rock Jakunówko  
(120)
Rock Siedliszcze  
(119)
Rock Milicz  
(118)
Rock Rydułtowy  
(114)
Rock Kuropatnik  
(112)
Rock Opalenica  
(92)
Rock Wadowice  
(90)
Rock Krapkowice  
(76)
Rock Pogódki  
(76)
Rock Koronowo  
(74)
Rock Siemiatycze  
(71)
Rock Siemianowice Śląskie  
(69)
Rock Konikowo  
(69)
Rock Łuków  
(67)
Rock Myszków  
(67)
Rock Limanowa  
(65)
Rock Dopiewiec  
(64)
Rock Krotoszyn  
(62)
Rock Koluszki  
(61)
Rock Ostrów  
(61)
Rock Rozprza  
(58)
Rock Łęczyca  
(44)
Rock Ząbkowice Śląskie  
(43)
Rock Wałcz  
(42)
Rock Gietrzwałd  
(38)
Rock Chełmno  
(38)
Rock Paczków  
(37)
Rock Włodawa  
(37)
Rock Tuszyn  
(37)
Rock Boża Wola  
(34)
Rock Lubsko  
(34)
Rock Kostrzyn nad Odrą  
(34)
Rock Wołów  
(33)
Rock Dubeninki  
(33)
Rock Kamienica Szlachecka  
(33)
Rock Sieraków  
(32)
Rock Grabów nad Prosną  
(32)
Rock Rydzyna  
(31)
Rock Nadolice Małe  
(30)
Rock Koło  
(28)
Rock Czaplinek  
(28)
Rock Motycz  
(28)
Rock Strumień  
(27)
Rock Ropczyce  
(26)
Rock Jelcz-Laskowice  
(26)
Rock Białobrzegi  
(25)
Rock Ostrów Mazowiecka  
(25)
Rock Chodzież  
(25)
Rock Skwierzyna  
(24)
Rock Libusza  
(24)
Rock Glinno  
(24)
Rock Zambrów  
(23)
Rock Borówiec  
(23)
Rock Hrubieszów  
(22)
Rock Szubin  
(22)
Rock Wągrowiec  
(22)
Rock Kluczbork  
(22)