Matthias Grünewald, właśc. Mathis Gothard-Neithard (ur. ok.1480w Wurzburgu, zm. 31VIII.1528 w Halle, niemiecki malarz, architekt i inżynier (budowniczy urządzeń wodnych). Niewiele wiadomo o jego pochodzeniu i dzieciństwie. Od 1500roku mieszkał w Saligenstad nad Menem. Wiadomo, iż od 1504 roku pracował jako malarz dla dostojników kościelnych z Aschaffenburga. Dla mogunckiego arcybiskupa Ulricha von Gemmingen przebudował rezydencję w tym mieście 1508. Pracował także jako malarz przy ołtarzu frankfurckiego klasztoru Dominikanów. Namalowane wówczas Przemienienie na Górze Tabor znamy tylko z rysunków, (tablica ołtarzowa zaginęła). W roku 1512Grünewald rozpoczyna pracę nad najważniejszym dziełem malarskim swojego życia; Ołtarzem kościoła w Isenheim. Był to kościół klasztoru Aantonitów, zajmujących się pielęgnowaniem chorych. Praca ta zajęła mu cztery lata. Od 1514 roku przebywał na dworze Albrechta Hohenzollerna von Brandenburg, księcia-elektora i arcybiskupa Magdeburga i Moguncji, (który był jednym z najpotężniejszych ludzi epoki). Na dworze księcia zajmował wysoką pozycję. W roku 1517 namalował obraz Przyjęcie świętego Maurycego przez świętego Erazma. Było to zlecenie Albrechta von Brandenburg; obraz miał ozdobić kościół kolegiacki w Halle. Święty Erazm miał na obrazie rysy fundatora dzieła. W 1519 namalował Madonnę ze Stuppach środkową tablicę Ołtarza Matki Boskiej Śnieżnej z kolegiaty w Aschaffenburgu. Kolejne ważne dzieło Grünewalda to Ukrzyżowanie, część Ołtarza z Tauberbischofsheim, powstałe w latach 1523-24. Grünewald w swoim malarstwie rozwijał tradycje średniowieczne, którym nadał najbardziej ekspresjonistyczny charakter - jak na owe czasy. Zlekceważył nowatorski wówczas Renesans i jego staranie o anatomiczną poprawność, charakterystyczną w Niemczech np dla Durera. Grünewald był zwolennikiem Lutra i był wrażliwy na ludzkie cierpienie. Widać to w jego obrazach; postacie ludzkie przepełnione są cierpieniem, a cierpienie Jezusa pokazane jest niemal dosłownie, poprzez szaro-zielony kolor ciała pokrytego bolesnymi krwisto-fioletowymi ranami powstałymi w trakcie biczowania i drogi krzyżowej. (Jak różna jest to tradycja widać choćby w porównaniu doCarawaggia, na obrazie którego Jezus nawet po biczowaniu jest bez skazy). Postać Jezusa to u Grünewalda postać chłopska, rysy twarzy także. "Nigdy żadnego człowieka nie przestawiono tak okropnie i brzydko" mawiali krytycy. Jednak to przedstawienie oddawało rzeczywistość; tę biblijną i tę współczesną Grünewaldowi: cierpienie ludu.
Tekst pobrany z WIKIPEDII
Książka w bardzo dobrym stanie . papier kredowy , opisano 28 jego głównych dzieł z kolorowymi i czarnobiałymi fotografiami.
Wydawnictwo - ARKADY
Miejsce i rok - Warszawa 1988
Oprawa - twarda
Druk - normalny
Ilość stron - 72
Format - 275 x 245 mm
Stan - bardzo dobry , kompletna