Całkiem niedawno 20 letnia księgowa w niewielkiej firmie budowlanej zgodziła się porozmawiać z autorami książki na temat swoich uczuć i refleksji.
Poproszono ją by w kolorowych czasopismach przygotowała zdjęcia, które najlepiej oddają jej odczucia dotyczące szczególnego w jej życiu momentu.
Przez pierwsze chwile pokazywała zdjęcia dzieci, jako świeżo upieczona mama.
Wykorzystane na tym spotkaniu techniki pozwoliły wydobyć ważne myśli i uczucia.
W firmach zauważono, że zbytnia powierzchowność myślenia menadżerów objawia się następującymi ograniczeniami:
- nieumiejętnością przebicia się do rodzaju myślenia klientów firm;
-nieumiejętność wykorzystania obserwacji płynących z innych dziedzin w celu sformułowania pytań badawczych;
-brakiem odważnego, innowacyjnego spojrzenia na możliwości zaangażowania umysłów klientów.
Stąd dlaczego kampanie marketingowe nowych produktów często kończą się fiaskiem?
Dlaczego konsumenci uważają, że firmy nie rozumieją ich potrzeb?
W konsekwencji prowadzi to do mało efektywnych działań marketingowych, nieskutecznej strategii wprowadzania nowych produktów na rynek.
Ludzie zwykle definiują metaforę jako przedstawienie pewnej koncepcji poprzez opis z użyciem pojęć używanych do innych koncepcji.
Nasze podejście nie zastępuje oczywiście innych rzetelnych metod badań.
Dlatego ta publikacja omawia pracę i spostrzeżenia dotyczące metafor głębokich, dokonane przez nas i naszych współpracowników z różnych krajów.
Celem tej książki nie jest szkolenie w zakresie technik badań ani jej szczegółowych opisów.
W tej książce chce się pokazać, jak powinno się interpretować komunikaty i jak się budują wizerunki u klientów firm.
Rozdział 1 podejmuje temat braku głębi w myśleniu typowym dla większości managerów.
Rozdział 2 to przedstawienie pokrótce niektóre społeczne, psychologiczne, fizyczne i neurologiczne podstawy teorii metafor głębokich.
Rozdziały od 3-go do 9-tego opisują poszczególne typy metafor głębokich.
Każdy rozdział przedstawia obserwacje naukowe na temat istnienia danej metafory, jak również listę powszechnie znanych wyrażeń z nią powiązanych i używanych.
W każdym rozdziale pokazano przykłady , w jaki autentyczny sposób firmy rozumieją i wykorzystują metafory głębokie w kontekście konkretnych działań rynkowych.
Rozdział 10- ty szczegółowo omawia użycie metafor głębokich. Znajduje się w nim analiza trybów ujawniania się nowych myśli i uczuć związanych z danym tematem wraz z odkrywaniem kolejnych metafor głębokich.
Motto tej książki trafnie formułuje jej przesłanie:
„Ludzie, rośliny czy pył kosmiczny- wszyscy tańczymy w rytm tajemniczej melodii granej w oddali przez niewidzialnego grajka”.
W tej książce rolę niewidzialnego grajka pełni nieświadomość, której początki biorą się większości z myśli. Każda z nich ma złożoną naturę, którą jednak okazuje się mniej tajemnicza gdy tylko nauczymy się uważnie słuchać.
#kampania marketigowa, #strategia marki, #skojarzenia na temat marki, #kliencimarki, #metaforawmarketingu, #skojarzeniawmarketingu, #metaforygłębokie, #skutecznastrategiamaretingowa, #klientfirmy, #zrozumieć swojego klienta, #przeniknąćumysłklienta