Książka z serii magister.pl.
Celem tej pracy jest opisanie aktualnej sytuacji dzieci uchodźców, jak i działalność organizacji na rzecz ochrony ich praw. Na diagnozę tej sytuacji składają się przede wszystkim kwestie warunków przyjęcia małoletnich w państwie azylu, warunki mieszkaniowe, jakie zostały im przyznane, umieszczenie ich pod kuratelą opiekuna, który powinien reprezentować najlepszy interes dzieci, dostęp do edukacji i możliwość pozostania w państwie azylu po ukończeniu 18 roku życia. Szczególnie ważne są działania prowadzone na rzecz połączenia małoletniego z jego rodziną. Osiągając ten cel stwarza się dogodniejszą sytuację, a przede wszystkim wprowadza się bezpieczeństwo i stabilizację w jego życie. Z tego też względu, państwa powinny kłaść szczególny nacisk poszukując najlepsze rozwiązania dla małoletnich cudzoziemców. W zgodzie z tą ideą została przyjęta tzw. Konwencja Dublińska, mająca zastosowanie jedynie do osób przybywających już w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej. W znacznie gorszej sytuacji są małoletni przebywający już na terytorium Unii Europejskiej, podczas gdy ich rodzice przebywają w państwie pochodzenia lub innym państwie nie będącym sygnatariuszem Konwencji Dublińskiej. Szczególną uwagę w pracy koncentruje się na sytuacji małoletnich pozbawionych opieki rodzicielskiej, którzy przybywają na teren państw członkowskich Unii Europejskiej. Analizując kwestię uchodźctwa skupiłam się na porównaniu prawa międzynarodowego, prawa europejskiego, prawa krajowego poszczególnych państw, praktyką i zmianami wnoszonymi w sytuację małoletnich uchodźców. Swoją analizę przeprowadzałam w szczególności w oparciu o materiały i raporty organizacji międzynarodowych i pozarządowych: UNHCR, ECRE i Save the Children oraz instytucji działających w państwach europejskich.
Ze względu na mnogość materiałów dotyczących tego zagadnienia ograniczyłam do tych najbardziej istotnych. W wyborze kierowałam się przede wszystkim chęcią potwierdzenia wyżej wymienionych stwierdzeń i zaprezentowania ich słuszności.