Handel elektroniczny obejmuje działalność:
handlową;
usługową;
wytwórczą.
Rozwój technologiczny umożliwił posługiwanie się instrumentami, w zakresie wymiany towaru i usług, dokonywania płatności a także swobodnego przepływu informacji.
Jednak z istnienia handlu elektronicznego, wiąże się też jednak szereg zagrożeń dla usługobiorców- zwykłych ludzi którzy na co dzień kupują rzeczy w internecie.
Niniejsza książka podejmuje problematykę owych negatywnych aspektów obrotu elektronicznego.
Spamming omówiono jako zjawisko w dwóch odmianach:
- opt-in;
- opt-out.
Opisane zostały też zagadnienia dotyczące charakteru prawnego zgody usługobiorcy na otrzymywanie komunikatorów handlowych, w tym:
-konsekwencje jej udzielenia oraz
- ewentualne możliwości jej odwołania.
W zakresie niezamówionych informacji handlowych skupiono się też na :
zagadnieniu ochrony dóbr osobistych w rozumieniu art. 23 k.c.
prawna kwalifikacja przesyłania niechcianych e-maili zwłaszcza w zakresie :
sfery życia prywatnego
wolności
nietykalności mieszkania
dobrego imienia.
Poruszono też przy okazji zagadnienie przypadkowych spammerów.
Zakwalifikowanie zakazanych zachowań w sieci z punktu widzenia deliktów nieuczciwej konkurencji, też poświęcono uwagę.
Wyjaśniono, jak prawo rozumie, posługiwanie się hiperlinkami do innych stron w internecie oraz naruszenie meta-tagów, jako prawnych konsekwencji naruszenia praw ze znaku towarowego.
W kolejnych rozdziałach zajęto się kwestią ukształtowania się przepisów prawnych na temat świadczenia usług drogą elektroniczna oraz o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.
Rozprawiono się co do wzorca przeciętnego konsumenta , stąd część rozważań dotyczy porównania polskich oraz wspólnotowych rozwiązań prawnych w tym zakresie.
Wyjaśniono też czym są dane osobowe w kontekście świadczenia usług droga elektroniczną.
Czym są pod względem prawnym:
-adresy elektroniczne usługobiorców;
-pliki cookies;
-adresy IP;
-numer DNS.
Dodatkowo w książce są też omówione praktyczne aspekty związane z :
- ochrona prawną usługobiorcy w związku z przesłaniem mu niezamówionych informacji handlowych;
- dochodzenie przez usługobiorcę roszczeń w sytuacji przesłania mu niezamówionych informacji handlowych.
Zamiarem autora jest przybliżenie kwestii związanych z sytuacją prawna usługobiorcy .
Książka ma wymiar naukowy i była napisana kiedy ustawy regulujące prawa usługobiorcy w Polsce obowiązywały dopiero parę lat a na gruncie orzeczniczym nie było wypracowane wiele zagadnień, z którymi na co dzień muszą mierzyć się zwykli ludzie, którzy kupują rzeczy czy usługi przez internet.
Książka to dobre kompendium wiedzy dla :
sprzedawców w sieci
prawników na co dzień radzącym sprzedawcą w sieci.
Książka dobrze porządkuje wiedzę, dzieląc się na rozdziały i podrozdziały.
Ma wykresy graficzne pomagające zrozumień zagadnienia w niej poruszone.
Ma też:
- wykaz skrótów by wiedzieć o jakiej ustawie jest mowa czy organie
-bardzo bogatą bibliografię, w oparciu o którą można poszerzyć swoją widzę.