O przedmiocie

Rzeźba z brązu o tytule Porwanie Sabinek. Na podstawie z marmuru. Sygnowana. Wymiary wysokość 43 cm, średnica podstawy 18 cm Grupa figuralna Porwanie Sabinek’ uznawana jest nie tylko za najwybitniejsze dzieło Jeana de Boulogne zwanego il Giambologna ale również za emblematyczną rzeźbę doby manieryzmu. Niderlandczyk pracujący na dworze Medyceuszy postanowił na wzór starożytnych artystów wykuć ponad 4 metrową rzeźbę w jednym bloku marmuru. W rezultacie artysta stworzył przełomowe dzieło - figurę serpentinatę, której pełna percepcja wymaga kontemplowania kompozycji z rożnych punktow widzenia. "Doskonale opanowanie anatomii, bezbłędne przedstawienie ruchu, znajomość wytwornej koncepcji piękna wiążą się jednak u Giambologni z tendencją niepokojenia widza. Doskonałość artystyczna łączy się z niezwykłością ujęcia. Rzeźba jest bowiem skonstruowana w taki sposób, że żaden jej widok nie zaspokaja ciekawości oglądającego. Każdy punkt widzenia ukazuje jakąś część przedstawionych figur, ale jednocześnie widok ten prowokuje, zmusza niejako widza do obejścia rzeźby, do ruchu. Ujęcie takie nazywane bywa czasem rotacyjnym’. Dzieła Giambologni są dynamiczne i to w dwojakim sensie: ruch bywa w nich nie tylko przedstawiony, ale także przez nie sugerowany; charakter rzeźby wpływa na zachowanie się oglądającego: pociąga za sobą jego oko i każe mu naprawdę poruszać się w przestrzeni. W takim odziaływaniu artystycznego tworu wirtuozerstwo manierystyczne święciło triumfy - był to przecież szczyt mistrzostwa i siły działania". (cyt. za Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, Warszawa 2013, s. 388-389). Oprócz mistrzostwa opracowania wrażenia ruchu, Giambologna uzyskał fascynują skalę emocji. Strach, niepokój i gwałtowność gestów towarzyszące porwaniu, artysta oddał poprzez znakomite opracowanie poszczególnych składników grupy - dynamiczne wygięcie ciała przerażanej kobiety, mocny uścisk muskularnego mężczyzny oraz skręcona sylweta starca u podstawy. W efekcie każda figura to wirtuozerskie studium zarówno psychologii jak i anatomii i poszczególnych, zatrzymanych w czasie, etapów ruchu.
Stan Bardzo dobry
Datowanie obiekt współczesny (po 2000)
Rodzaj przedstawienia grupa postaci
Sygnatura autorska na powierzchni / po zewnętrznej stronie
Sygnatury, oznaczenia nieautorskie na powierzchni / po zewnętrznej stronie
Wysokość produktu 43 cm
Szerokość produktu 18 cm
Waga produktu z opakowaniem jednostkowym 5.3 kg
Zgłoś naruszenie zasad
Oferta: 2077d62c-540d-4f68-ab96-ebb6c553c4ee
Napisz

Rzeźba

Marczyce  
(24)
Munina  
(7)
Ciemne  
(6)
Krasnobród  
(4)
Podwilk  
(3)
Mierzeszyn  
(3)
Puławy  
(3)
Ełk  
(3)
Kolbudy  
(3)
Świnna Poręba  
(3)
Łochowo  
(3)
Kruszyn  
(3)
Garbów  
(2)
Łupowo  
(2)
Dzbenin  
(2)
Myślenice  
(2)
Jarosław  
(2)
Jadów  
(2)
Żarki  
(2)
Praszka  
(2)
Sępopol  
(2)
Cekcyn  
(2)
Mokobody  
(2)
Wadowice  
(2)
Stobnica  
(2)
Pępowo  
(2)
Stara Wieś  
(2)
Hoszowczyk  
(2)
Bożewo  
(2)
Mikołajki  
(1)
Wijewo  
(1)
Kosów  
(1)
Szamocin  
(1)
Koluszki  
(1)
Gorajec  
(1)
Lelów  
(1)
Czempiń  
(1)
Chojnów  
(1)
Pilawa  
(1)
Kopice  
(1)
Babice  
(1)
Chwałki  
(1)
Iłowa  
(1)
Kościelec  
(1)
Kobyłka  
(1)
Narew  
(1)
Stary Janków  
(1)
Sady  
(1)
Opalenica  
(1)
Puńców  
(1)
Chrzypsko Wielkie  
(1)
Paczków  
(1)
Wołów  
(1)
Sadowo  
(1)
Kaczanowo  
(1)
Hrubieszów  
(1)
Błociszewo  
(1)
Michałowice-Wieś  
(1)
Hadle Szklarskie  
(1)
Wolbórz  
(1)
Biała Piska  
(1)
Brzeźce  
(1)
Wyrazów  
(1)
Kamionki  
(1)
Olszyny  
(1)
Nieszawa  
(1)
Brzozów  
(1)
Orońsko  
(1)
Kluki  
(1)
Runowo Krajeńskie  
(1)
Cieszanów  
(1)
Poniatowa  
(1)
Płaza  
(1)
Syców  
(1)
Warnice  
(1)
Sączów  
(1)
Wałcz  
(1)
Szczawnica  
(1)
Balcerów  
(1)
Zbiersk-Cukrownia  
(1)
Przemków  
(1)
Piątek  
(1)
Węgój  
(1)
Kalna  
(1)
Mysłowice  
(1)
Prochowice  
(1)
Góra  
(1)
Maków-Kolonia  
(1)
Dobkowice  
(1)
Laliki  
(1)
Szubin  
(1)
Ochojno  
(1)
Sulęcin  
(1)
Niemodlin  
(1)
Dobiegniew  
(1)
Skwierzyna  
(1)