Social media sharing a zachowania finansowe gospodarstw domowych
AUTOR: IWONA LUPA-WÓJCIK
Rok wydania: 2021
Liczba stron: 166
ISBN: 978-83-66445-20-8
Z tej książki dowiesz się:
- czym jest ekonomia współdzielenia i dlaczego “sharing” to “new buying”,
- w jaki sposób media społecznościowe stały się katalizatorem sharing economy,
- kto dzieli się w mediach społecznościowych, czym i dlaczego,
- kto nie chce się dzielić w social media i jaki jest tego powód,
- jakie są postawy użytkowników mediów społecznościowych względem social media sharing.
O książce:
Celem książki jest określenie specyfiki social media sharing jako form transakcji realizowanych przez gospodarstwa domowe i wskazanie zależności między zachowaniami finansowymi tych gospodarstw a ich uczestnictwem w tego rodzaju transakcjach.
---> Pobierz spis treści:
https://www.smpodlupa.pl/wp-content/uploads/2021/09/Social-media-sharing-spis-tresci.pdf
Dla kogo jest ta książka?
Książka skierowana jest do członków różnych organizacji: biznesowych, samorządowych, pozarządowych, finansowych, kulturowych, naukowych, politycznych, jak też do gospodarstw domowych. Badania przeprowadzone na potrzeby tej książki mają bardzo ważny wymiar społeczny i ekonomiczny ze względu na aktualność problematyki, niezwykle dynamiczny rozwój i potencjał mediów społecznościowych jako katalizatorów ekonomii współdzielenia, jak też swego rodzaju pewną nieprzewidywalność i ryzyko, jakie to za sobą niesie. Na ten temat wciąż jest niewiele badań, a te, które są, wymagają nieustannej aktualizacji i zgłębienia poruszanych w nich problemów.
Książka przeszła pozytywne recenzje naukowe, co oznacza, iż jest doskonałym źródłem rzetelnej wiedzy. Pisana jest prostym językiem, zrozumiałym dla każdego.
****
Przeczytaj recenzje:
(…) Monografia istotnie wzbogaca polski rynek literatury ekonomicznej. Oprócz walorów naukowych ma ona również duże znaczenie dla praktyki gospodarczej, a szczególnie dla sektora handlowego i finansowego. Wielce przydatna będzie także w dydaktyce przedmiotów handlowych oraz finansowych i to na wszystkich szczeblach edukacji ekonomicznej.
Prof. dr hab. Czesław Bywalec
*****
Autorka szczegółowo charakteryzuje zagadnienia związane z zachowaniami finansowymi gospodarstw domowych, a następnie przechodzi do charakterystyki social media sharing (ekonomia współdzielenia w wąskim ujęciu), by w końcowej części pracy zaprezentować wyniki badań empirycznych łączących zachowania finansowe z „social media sharing”.
dr hab. Anna Sączewska-Piotrowska, prof. UE
Spis treści
Wstęp................................................................................................ 7
Rozdział I. Zachowania finansowe gospodarstw domowych
i przeobrażenia w ich konsumpcji ......................................................... 11
1.1. Istota, podział i funkcje gospodarstw domowych......................................... 11
1.2. Potrzeby finansowe gospodarstw domowych............................................. 19
1.2.1. Potrzeby finansowe na tle innych potrzeb gospodarstw domowych............ 19
1.2.2. Kategorie potrzeb finansowych...................................................... 20
1.3. Podstawowe kategorie finansów gospodarstw domowych.............................. 23
1.3.1. Dochody gospodarstw domowych w Polsce ........................................ 23
1.3.2. Wydatki gospodarstw domowych w Polsce ........................................ 26
1.3.3. Budżet gospodarstw domowych w Polsce .......................................... 28
1.3.4. Oszczędności gospodarstw domowych w Polsce .................................. 32
1.3.5. Zadłużenie gospodarstw domowych w Polsce ..................................... 35
1.4. Zachowania finansowe gospodarstw domowych i ich hierarchia ...................... 38
1.5. Patologie w zachowaniach finansowych gospodarstw domowych ..................... 46
1.6. Przeobrażenia w konsumpcji gospodarstw domowych.................................. 51
1.6.1. Rozwój konsumpcji.................................................................... 51
1.6.2. Konsumeryzm i społeczeństwo konsumpcyjne.................................... 55
1.6.3. Nowoczesna konsumpcja prawdziwa ............................................... 56
Rozdział II. Social media sharing, czyli o ekonomii współdzielenia
w mediach społecznościowych............................................................. 69
2.1. Wprowadzenie do koncepcji sharing economy ............................................ 69
2.1.1. Rozwój ekonomii współdzielenia .................................................... 69
2.1.2. Społeczno-ekonomiczne aspekty sharing economy ................................ 72
2.1.3. Istota i cechy ekonomii współdzielenia ............................................. 76
2.2. Gospodarstwa domowe jako podmioty ekonomii współdzielenia i ich motywy ..... 79
2.3. Obszary ekonomii współdzielenia.......................................................... 82
2.4. Charakterystyka inicjatyw ekonomii współdzielenia na przykładzie
transportu i zakwaterowania ............................................................... 87
2.5. Media społecznościowe jako katalizator ekonomii współdzielenia .................... 91
2.5.1. Pojęcie i rodzaje mediów społecznościowych ...................................... 91
2.5.2. Specyfika mediów społecznościowych jako platform do współdzielenia....... 93
2.5.3. Komunikacja w mediach społecznościowych ...................................... 95
2.5.4. Model relacji ekonomicznych w mediach społecznościowych .................. 97
2.5.5. Grupy na Facebooku i ich wpływ na decyzje konsumenckie ................... 102
2.6. Charakterystyka social media sharing .................................................... 104
Rozdział III. Zachowania finansowe gospodarstw domowych
jako determinanta social media sharing w świetle badań ankietowych............. 109
3.1. Metodyka badań ............................................................................ 109
3.1.1. Cel badań i metoda badawcza ...................................................... 109
3.1.2. Informacje o respondentach ........................................................ 112
3.1.3. Charakterystyka badanych gospodarstwach domowych ........................ 114
3.2. Typy gospodarstw domowych uczestniczących w social media sharing............... 116
3.3. Formy i motywy uczestniczenia gospodarstw domowych w social media sharing . . 120
3.4. Powody nieuczestniczenia w social media sharing przez respondentów..............129
3.5. Postawy gospodarstw domowych względem sharing economy......................... 135
Zakończenie ...................................................................................... 147
Bibliografia........................................................................................ 153
Spis tabel .......................................................................................... 158
Spis rysunków .................................................................................... 159
Aneks .............................................................................................. 161