OD AUTORA:
Szkoła gry na akordeonie guzikowym cz. 2, jest kontynuacją cz.1, adresowana jest głównie do uczniów i nauczycieli szkół muzycznych I stopnia, ognisk muzycznych oraz może okazać się przydatną propozycją dla tzw. samouków. Publikacja przeznaczona jest dla tych wszystkich, którzy pragną w stopniu podstawowym i średnio-zaawansowanym opanować grę na akordeonie guzikowym z systemem typu B. Wszystkie utwory są opracowane pod względem: artykulacji palcowej, dynamiki, miechowania, artykulacji, także nauczyciel i uczeń dostaje gotowy produkt do realizacji. W części drugiej poruszone i omówione są szerzej zagadnienia typu:
ćwiczenia i utwory w zakresie poszerzonej skali od c1 do c3
artykulacja - staccato, legato, portato
znaki chromatyczne przykluczowe i przygodne
dwudźwięki, repetycja palcowa
basy durowe, molowe, septymowe i zmniejszone
zagadnienia z podstawowych zasad teorii
Numeracja lekcji jest kontynuacją cz. 1 szkoły na akordeon guzikowy i nie odpowiada typowym jednostkom lekcyjnym. Poznawanie jednej lekcji w publikacji w zależności od zdolności poznawczych ucznia może zająć parę lekcji. Metodyka nauczania w tej szkole oparta jest na obserwacjach wieloletniej działalności edukacyjnej w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. w Bystrzycy Kłodzkiej, warsztatach, konfrontacjach, konkursach muzycznych. Dogłębna analiza na bazie doświadczeń ze swoimi uczniami, niejednokrotnie podsuwała mi pomysły typu: jak ułożyć palec, jak zmienić kierunek miecha, jaką artykulację zastosować. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że każdy nauczyciel ma swoją metodę pracy, ale może po części metodykę nauczania, którą zastosowałem w tym podręczniku, posłuży nauczycielowi w edukacji młodego adepta sztuki. Mam nadzieję, że część 2 szkoły na akordeon guzikowy, równie dobrze przyjmie się jak cz.1 i zagości w waszych domostwach i na waszych pulpitach oraz po części wzbogaci literaturę akordeonu guzikowego.
O AUTORZE
Arkadiusz Gembara (ur.1979) - kompozytor, akordeonista, pianista, wydawca, edytor muzyczny. Absolwent Akademii Muzycznej we Wrocławiu w kl. akordeonu Piotra Dziubka. Ukończył fortepian z wyróżnieniem w PSM II stopnia w Rybniku. Zdobywca nagród i wyróżnień: Nagroda Prezydenta Miasta Rybnika za szczególne osiągnięcia artystyczne: I miejsce w wojewódzkim konkursie za kompozycje piosenki „Modlitwa o Katyniu” w ramach poezji śpiewanej w Żorach, I miejsce w XI Śląskim Konkursie Akordeonowym w Zabrzu, Wyróżnienie na Ogólnopolskim Konkursie Akordeonowym w Mławie. Współpracował także z Teatrem Muzycznym Capitol we Wrocławiu. Od 2005 roku założyciel zespołu duetu skrzypcowo-akordeonowego Tangonetta, który występował na deskach dużej sceny we Wrocławiu na Euro 2012. Za wkład i działalność artystyczną od 2023 roku należy do grona ,,Encyklopedii Osobistości Rzeczypospolitej Polskiej".
PRZYKŁADOWE UTWORY ZAMIESZCZONE W SZKOLE NA AKORDEON GUZIKOWY CZ.2
https://www.youtube.com/watch?v=CzrLAJi9nrI
https://www.youtube.com/watch?v=AGzJ4OsW3i0
https://www.youtube.com/watch?v=TDn6XlQtq4c
Szkoły na akordeon guzikowy zostały omawiane na warsztatach metodycznych w gronie nauczycieli gry na akordeonie w auli Wydziału Kultury w Kijowie. Temat warsztatów ,,Współczesna Polska Akordeonowa Szkoła" Wykłady prowadziła pani prof. Oksana Runchak. O szkołach od 24 min 39 sek.
https://www.youtube.com/watch?v=KIlnq0V0B-Q
SPIS TREŚCI:
VII. ĆWICZENIA I UTWORY W ZAKRESIE POSZERZONEJ SKALI C1-C3
Zadania do rozwiązania w domu
Ćwiczenia ze znajomości nut w skali c1-c3
Utwory w zakresie poszerzonej skali (lekcja 22)
Nieregularny podział wartości rytmicznych - triola (lekcja 23)
Nuta ,,b1” - manuał dyskantowy (lekcja 24)
Bas pomocniczy ,,A” (lekcja 25)
Artykulacja - staccato (lekcja 26)
Repetycja palcowa (lekcja 27)
Artykulacja - portato (lekcja 28)
Utwory na legato, staccato i portato (lekcja 29)
Zadania z podstaw teorii
Bas podstawowy ,,B” i akordowy ,,b - dur” (lekcja 30)
Wartość rytmiczna ,,szesnastka” (lekcja 31)
VIII. ZNAKI CHROMATYCZNE
1. Krzyżyk, bemol, kasownik
2. Gamy durowe i molowe
3. Koło kwintowe
Zadania do rozwiązania w domu
1. Ćwiczenia na krzyżyki
2. Ćwiczenia na bemole
3. Ćwiczenia na krzyżyki, bemole i kasowniki
Znaki chromatyczne przygodne (lekcja 32)
Znaki chromatyczne przykluczowe (lekcja 33)
Dwudźwięki i akordy (lekcja 34)
Łączenie dwudźwięku z jednym dźwiękiem wspólnym
Basy podstawowe i durowe w układzie: E, A, H oraz A, D, E (lekcja 35)
Basy pomocnicze: Fis, Cis, Gis, Dis (lekcja 36)
Basy molowe i septymowe (lekcja 37)
Basy zmniejszone (lekcja 38)
Zadania do rozwiązania w domu
Symbol i definicja
Muzyczna krzyżówka
IX. ŁATWE UTWORY POLIFONIZUJĄCE
X. UTWORY DOWOLNE
10 metod dobrego ćwiczenia
Tabela manuału dyskantowego (prawa ręka)
Tabela basów (lewa ręka)
Kalendarz ćwiczeń akordeonisty
Lista utworów, zadań i zagadnień z teorii
Przykładowe publikacje nutowe
LISTA UTWORÓW, ZADAŃ I ZAGADNIEŃ Z TEORII
ETIUDY:
1.Etiudy - Carl Czerny
(s.9,16,26,49,50,60,61,64,65,66,72,73)
2.Etiudy - A. Gembara
(s.8,11,27,29,48,71)
3.Etiudy - F. Bayera (s.10)
4.Etiuda - A. E. Muller (s.12)
5.Etiuda - L. Kohler (s.12)
6.Etiudy - L. Schytte (s.33,94)
7.Etiuda - W.Kulpowicz (s.83)
8.Etiuda - H.Berens (s.90)
9.Etiuda - J.Gąsior (s.95)
10.Etiuda - O i A.Denisow (s.100)
11.Etiuda - I.Krawczenko (s.102)
12.Etiuda - A.Goedicke (s.104)
13.Etiuda - J.Kolasiński (s.76)
UTWORY POLIFONIZUJĄCE:
1.Etiuda polifonizująca - F.L.Couppey (s.89)
2.Etiuda polifonizująca - A.Gembara (s.111) 3.Menuet - J.P.Rameau (s.112)
4.Bourree - L.Mozart (s.113)
5.Menuet - J.Krieger (s.114)
6.Menuet - J.Kuhnau (s.115)
7.Menuet - J.S.Bach (s.116)
8.Preludium - C.Gurlitt (s.118)
UTWORY CYKLICZNE:
1.Suitka instrumentalna - M.Dojcinović (s.32)
2.Suita zwierzęca - A.Gembara (s.34)
3.Mała suitka - J.F.Gniesina (s.40)
4.Trzy kurki (wariacje) - A. Gembara (s.42)
5.Kukułeczka (wariacje) - A.Gembara (s.69)
6.Szkolna suitka - A.Gembara (s.74)
7.Wiosna i Jesień” - A.Vivaldi (s.77,78)
8.Elegia wariacyjna - A.Gembara (s.124)
9.W murowanej piwnicy -A.Gembara (s.129)
10.Suita katedralna - A.Gembara (s.133)
UTWORY DOWOLNE:
1.Zuzanna (mel.amerykańska) - opr.A.Gembara (s.13)
2.Taniec Elfa - A.Gembara (s.14)
3.Pląsy Hani - A.Gembara (s.15)
4.Maj (angielska pieśń) - opr.A.Gembara (s.18)
5.Kukułeczka (mel.ludowa) - opr.A.Gembara (s.19)
6.Mini walc - Cz.Żych i A.Gembara (s.20)
7.Piosenka na podróż - Cz.Żych i A.Gembara (s.22)
8.Wakacyjny walczyk - A.Gembara (s.23)
9.Marsz wojskowy - J.Haydn (s.31)
10.Kundel i pchła - A.Gembara (s.36)
11.Czarodziejski flet - W.A.Mozart (s.38)
12.Trojak (mel.ludowa) - opr.A.Gembara (s.44)
13.Galiarda - A.Gembara (s.46)
14.Listopadowa poleczka - A.Gembara (s.52)
15.Entertainer - S.Joplin (s.62)
16.Uliczkami Paryża (walc) - A. Gembara (s.67)
17. Burleska - L.Mozart (s.84)
18.Kołysanka - J.Brahms (s.86)
19.Menuet - D.Zipoli (s.96)
20.Serenada - W.A.Mozart (s.97)
21.Taniec słoweński - K.Paier (s.98)
22.Walc francuski - K.Paier (s.99)
23.Przybywaj piękna wiosno - W.A.Mozart (s.105)
24.Marsz turecki - W.A.Mozart (s.107)
25.Nad pięknym modrym Dunajem - J.Strauss (s.119)
26.Fale Dunaju - J.Ivanovici (s.120)
27.Walc musette - K.Paier (s.122)
28.Preludium - F. Chopin (s.126)
29.Pod niebem Paryża - H.Giraud (s.128)
WPRAWKI I ĆWICZENIA:
1.Dwie wprawki staccatowe - s.25
2.Sześć ćwiczeń na repetycję - s.28
3. Wprawka portatowa - s.30
4.Ćwiczenie na dwudźwięki - s.71
5.Ćw. basów w układzie E,A,H,D - s.81
6.Ćw. basów Fis, Cis ,Gis, Dis - s.88
7.Ćw.basów dur, moll, septymowych - s.92
8.Ćw. basów zmniejszonych - s.106
TEORIA I ZADANIA DOMOWE:
1.Ćwiczenia ze znajomości nut w skali (c1-c3) - s.6- 7
2.Zadania rytmiczne i nazwy nut - s.41
3.Znaki chromatyczne (teoria) - s.54-56
4.Ćwiczenia na krzyżyki, bemole i kasowniki - s.57- 59
5.Basy podstawowe i durowe w układzie EAHD - s .80
6.Basy pomocnicze Fis, Cis, Gis, Dis - s.87
7.Basy molowe i septymowe - s.91
8.Basy zmniejszone - s.106
9.Zadnie domowe: symbol i definicja - s.109
10. Muzyczna krzyżówka - s.110
TABELE I KALENDARZ ĆWICZEŃ
1.Manuał dyskantowy (prawa ręka) - s.137
2.Manuał basowy (lewa ręka) - s.139
3.Kalendarz ćwiczeń akordeonisty - s.141