O przedmiocie

„Poczekalnia to pomieszczenie przeznaczone dla osób czekających na coś”. Na co? Na kogo? Miejsce, gdzie czas płynie trochę inaczej, wolniej, dłuży się. Miejsce, gdzie na chwilę zatrzymujemy się, zostawieni sam na sam z własnymi myślami. Poczekalnia jest trochę jak pracownia, w której gotowe prace czekają aż zostaną zabrane „szczęśliwe” na wystawę, inne zapomniane wylądują na zawsze w kącie z nadzieją, że może znajdą kiedyś nowy „dom” u pożądających ich kolekcjonerów.

Bogusław Bachorczyk i Zbigniew Sałaj zapraszają na przerwę w podróży do swojej poczekalni. Snują refleksje nad procesem powstawania dzieła. Czy to, co z niego zostaje w pracowni (ścinki, wióry, odpady) rzeczywiście jest gorsze i niewarte eksponowania? Może jednak ciekawsze niż gotowe obiekty pyszniące się na półkach, niczym reklamowane w witrynie sklepowej towary. Pozytyw-negatyw, biały-czarny, płaskie-wypukłe, twórcza jedność przeciwieństw, a może różnice nie do pokonania decydują, że zatrzymamy się na chwilę, aby je obejrzeć w „artystycznej” poczekalni. Obydwóm artystom bliskie są strategie recyklingowe, fascynuje ich świat gotowych przedmiotów codziennego użytku, prowokujący do kolejnych eksperymentów twórczych. Są zapalonymi kolekcjonerami, gromadzącymi przez lata różne rzeczy, w oczekiwaniu na właściwy moment, by je wykorzystać: skleić, odkształcić, sprasować, pociąć i w rezultacie nadać im nowy sens i znaczenie.

Na co czekają ? Wciąż na wszystko, w swojej poczekalni-pracowni, zafascynowani od lat zmienną, czasami kapryśną dynamiką procesu tworzenia dzieła.

Agnieszka Jankowska-Marzec

Bogusław Bachorczyk (ur. w 1969 r. w Suchej Beskidzkiej) - malarz, rzeźbiarz, rysownik, twórca multimedialny, kurator wystaw. Absolwent Wydziału Malarstwa krakowskiej ASP, dyplom uzyskał w pracowni prof. Włodzimiera Kunza w 1998 r. Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta w Katedrze Rysunku Wydziału Malarstwa w macierzystej uczelni. Stypendysta Miasta Norymbergii, laureat Stypendium Józefa Czapskiego (wizyta studyjna we Francji). W swojej twórczości porusza problematykę historii i czasu, tożsamości, indywidualnego odkrywania prywatnej przeszłości. Interesują go kwestie mechanizmów i właściwości pamięci, współczesnych definicji męskości oraz post-batalistyka. Tworzy na styku różnych mediów: malarstwa, rzeźby i fotografii, stosuje bricolage i łączenie technik rzemieślniczych z nowoczesnymi mediami.

Zbigniew Sałaj (ur. w 1961 r. w Inowrocławiu) - malarz, twórca obiektów i instalacji.

Absolwent Wydziału Malarstwa krakowskiej ASP, dyplom uzyskał w pracowni prof. Jana Szancenbacha w 1986 r. Obecnie zatrudniony jako profesor na macierzystym Wydziale, prowadzi Pracownię Interdyscyplinarną. Zajmuje się malarstwem sztalugowym, malarskim environment, rysunkiem, obiektami z papieru, obiektami mobilnymi, instalacją, fotografią sztuką ziemi oraz wideo. Pokrywał wielowarstwowo malarskim wałkiem obrazy i przestrzeń galerii. Najbardziej znane są, tworzone przez niego oryginalną metodą, statyczne i ruchome obiekty z papieru, a także przedmioty nawiązujące do koncepcji książki artystycznej. Klejone na krawędziach bryty papieru opracowuje w postaci zwartych obiektów bądź utworów amorficznych, przyjmujących formę w zależności od ustawienia i kształtu podłoża. Często powstają przedmioty podatne na manipulowanie ich formą przez dotyk.

Agnieszka Jankowska-Marzec (ur. w 1970 r. w Krakowie) - absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. W 2007 r. uzyskała tytuł doktora w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UJ. Od 1994 r. pracowniczka Międzywydziałowej Katedry Historii i Teorii Sztuki ASP oraz od 2008 r. wykładowca Podyplomowych Studiów Rynek Sztuki i Antyków w krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się przede wszystkim na sztuce XX wieku i sztuce współczesnej, a zwłaszcza na twórczości artystów związanych z krakowską ASP. Niezależna kuratorka, realizowała swoje projekty m.in. w Instytucie Polskim w Budapeszcie, Art Agendzie Novej, Otwartej Pracowni w Krakowie, BWA Tarnów.

  • Stan: Ze śladami użytkowania
  • Gatunek: Sztuka, kultura i etnologia
  • Język publikacji: inny
  • Nośnik: książka papierowa
  • Okładka: inna
  • Wydawnictwo: inne
  • Stan: Ze śladami użytkowania
  • Gatunek: Sztuka, kultura i etnologia
  • Język publikacji: inny
  • Nośnik: książka papierowa
  • Okładka: inna
  • Wydawnictwo: inne
Zgłoś naruszenie zasad
Oferta: c449fedc-44c6-4521-9ac7-f0e509a2c989

Sztuka, kultura i etnologia

Laryszów  
(32)
Stanowice  
(28)
Młochów  
(27)
Rosochate Kościelne  
(24)
Konarzyny  
(22)
Czersk  
(16)
Kałuszyn  
(14)
Stęszew  
(13)
Dziećmorowice  
(13)
Radogoszcz  
(12)
Kraszew  
(12)
Kudowa-Zdrój  
(12)
Poraj  
(12)
Mogilany  
(12)
Chlewiska  
(11)
Chodzież  
(11)
Malcanów  
(11)
Bytkowice  
(10)
Zamość  
(10)
Brzozów  
(10)
Pleśna  
(10)
Strumień  
(10)
Piekoszów  
(10)
Chotków  
(9)
Bronisławów  
(9)
Kamieniec  
(9)
Kobierzyce  
(9)
Tułowice  
(9)
Koło  
(8)
Nieporęt  
(8)
Krasiejów  
(8)
Marszowice  
(8)
Dłużyna Górna  
(8)
Szynych  
(7)
Grabówka  
(7)
Sobków  
(7)
Pigża  
(7)
Dąbrowice  
(7)
Pilawa  
(7)
Roczyny  
(7)
Jadów  
(6)
Międzybrodzie Bialskie  
(6)
Brześć Kujawski  
(6)
Garcz  
(6)
Kruszyna  
(6)
Rostarzewo  
(6)
Suchedniów  
(5)
Baranowo  
(5)
Włodawa  
(5)
Miechucino  
(5)
Lipsko  
(5)
Osięciny  
(5)
Dąbrówka  
(5)
Mazowsze  
(5)
Szklary Górne  
(4)
Bodzechów  
(4)
Raba Wyżna  
(4)
Kuźnia Raciborska  
(4)
Burczak  
(4)
Pępowo  
(4)
Międzyborów  
(4)
Boguchwałowice  
(4)
Zarzecze  
(4)
Lubiechowa  
(4)
Hecznarowice  
(4)
Santok  
(4)
Morąg  
(4)
Szczekociny  
(4)
Grodków  
(4)
Bałachy  
(4)
Zielonki-Wieś  
(4)
Pilnik  
(4)
Świnna  
(4)
Kawęczyn  
(4)
Inwałd  
(4)
Lipowa  
(4)
Lutcza  
(3)
Stare Kolnie  
(3)
Ćwiklice  
(3)
Bąkowo  
(3)
Kamień  
(3)
Maniowy  
(3)
Rządza  
(3)
Kuryłówka  
(3)
Dalików  
(3)
Drzycim  
(3)
Nidek  
(3)
Cisiec  
(3)
Łęczyca  
(3)
Wąbrzeźno  
(3)
Libertów  
(3)
Mieszkowice  
(3)
Adamów  
(3)
Żarki  
(3)
Pawonków  
(3)
Wróblówka  
(3)