Rowery Zabytkowe

1 ogłoszenie

Stare rowery zabytkowe - Kupuj i sprzedawaj na Allegro Lokalnie

Stare rowery kolekcjonerskie i użytkowe

Stare rowery są cenionymi przedmiotami kolekcjonerskimi. Fascynują się nimi nie tylko rowerzyści, lecz także pasjonaci mechaniki i samodzielnej restauracji starych przedmiotów. Stosunkowo proste konstrukcje i mechanizmy są wdzięcznym obiektem zabiegów renowacyjnych. W stosunkowo krótkim czasie można przywrócić jednośladom nie tylko efektowny wygląd, lecz także pełną funkcjonalność. Zabytkowe rowery doskonale podkreślają styl, charakter i upodobania estetyczne posiadaczy. Doskonale komponują się nie tylko ze sportowym outfitem, lecz równie dobrze, a nawet lepiej z trzyczęściowym garniturem lub elegancką garsonką. Wymagają więcej troski niż rowery współczesne, ale przyciągają wzrok na ulicy i budzą zazdrość w innych cyklistach.

Zabytkowe rowery z PRL-u

W drugiej połowie XX wieku nad Wisłą dominowały polskie rowery. PRL był epoką, w której powstało wiele modeli, które dziś są uważane za kultowe. Większość z nich pochodziła z bydgoskiego Rometu. Do najpopularniejszych należały składaki: Jubilat, Wigry, Czajka, Sokół, Gil czy Flaming. W większości wersji były konstrukcjami 1-biegowymi. Wyposażano je w torpedo (hamowanie po cofnięciu pedałów) i przedni hamulec szczękowy. System oświetleniowy składał się z dynama, białej lampki przedniej i czerwonej tylnej. Bardzo interesującą konstrukcją jest Romet Duet, czyli składany tandem. Nielicznymi rowerami wyposażonymi w systemy przerzutek były w PRL-u modele turystyczne. Bezdyskusyjnym liderem okazał się Wagant – jeden z najdłużej produkowanych rowerów z zakładów Romet. Doczekał się wersji damskich: Gazeli, Komety i Laury. Rowery zabytkowe z PRL-u to także poszukiwane przez młodych użytkowników kolarzówki. Miały charakterystyczną kierownicę szosową, czyli tzw. baranek. Jednym z najpopularniejszych rowerów sportowych był Albatros z 1-rzędową korbą i 4-rzędowym wolnobiegiem w tylnej piaście. Romet produkował też rower szosowy przeznaczony wyłącznie na eksport, czyli kolarzówkę Florida Sport. Jej odpowiednikiem na rynek polski był Romet Sport. Natomiast specjalnie na potrzeby kadry narodowej powstał Jaguar Special z osprzętem włoskich firm Campagnolo i Cinelli.

Podnoszenie wartości zabytkowych rowerów

Stare rowery, szczególnie te produkowane w milionach sztuk, nie są zbyt cenne. Sytuacja zmienia się, gdy masz do czynienia z rzadkim egzemplarzem. Zabytkowe rowery, szczególnie modele znanych marek, mają często dużą wartość. Bicycle, które zjechały z taśmy 40 czy 50 lat temu, zaskakują wysokimi cenami sprzedaży. Za starannie odrestaurowane i sprawne technicznie egzemplarze trzeba zapłacić więcej niż za nowoczesne odpowiedniki. W przypadku rzadkich okazów warto zainwestować w profesjonalną renowację. Dzięki temu stanie się on atrakcyjny nie tylko dla kolekcjonerów, lecz także amatorów cyclingu, którzy szukają niepowtarzalnego, jedynego w swoim rodzaju roweru.


Popularne w Sport i turystyka


Podobne wyszukiwania