O przedmiocie

Do sprzedania płyta SACD / Multichanel / CD.
Jan Bokszczanin - organy

1. Johann Sebastian Bach [1685-1750]
– Prelude and fugue in C minor, BWV 546
2. François Couperin [1668-1733]
– Tierce en taille from Messe pour les paroisse
3. Jean-François Dandrieu [1682-1738]
– Offertoire pour le Jour de Paques ‘O filli et filiae’
4. Louis Lefébure-Wély [1817-1869]
– Scène pastorale pour une inauguration d’orgue ou Messe di minuit
5. Paweł Łukaszewski [1968*] – Gloria Patri per organo
6. Mieczysław Surzyński [1866-1924]
– Improvisations on the Polish sacred song ‘Holy God’, Op. 38
7. Felix Borowski [1872-1956] – Priere
8. César Franck [1822-1890] – Choral in A minor

Nagrania dokonano w kościele
OO. Franckiszkanów pw. Zwiastowania Najświętszej Marii Pannie w Zamościu, 9-10 sierpnia 2022, na organach firmy Zych z Wołomina.
Reżyseria dźwięku, edycja i mastering: Jakub Garbacz

Repertuar nagrany na niniejszej płycie jest bardzo szeroki i bogaty. Obejmuje utwory organowe pochodzące z różnych epok i reprezentujące rozmaite gatunki i style muzyczne: od muzyki wielkich mistrzów baroku, poprzez dzieła francuskich romantyków, po kompozycje twórców XX i XXI wieku. Tym, co je łączy jest charakter sakralny, przy czym większość przeznaczona była do wykonania w kościołach podczas liturgii.
Muzyka organowa Jana Sebastiana Bacha stanowi niezwykle istotne dopełnienie jego twórczości sakralnej – dziedziny pierwszoplanowej w całokształcie spuścizny lipskiego kantora, nie bez racji określanego niekiedy mianem piątego ewangelisty. Zdecydowana większość utworów organowych, w tym zwłaszcza chorały stanowiące opracowania śpiewów kościoła protestanckiego, często towarzyszyła bowiem obrzędom liturgicznym. Preludium i fuga c-moll, w katalogu Schmiedera opatrzone numerem 546, to para utworów skomponowanych w odległych okresach twórczości kompozytora; pierwszy z nich pochodzi z roku 1730, drugi natomiast powstał znacznie wcześniej, w roku 1716. Monumentalne i patetyczne w charakterze Preludium otwiera temat w fakturze akordowej, przypominający początkową frazę skomponowanego wcześniej motetu Komm, Jesu, komm. Kontrastuje z nim lżejszy w nastroju, figuracyjny temat drugi, po którym – na zasadzie repryzy – następuje powrót myśli początkowej. Rozbudowana Fuga opiera się na dwóch tematach, przy czym ten drugi, żywy i ruchliwy, pojawia się jedynie epizodycznie w toku imitacyjnej ewolucji formy.
François Couperin, zwany Le Grand, który podobnie jak Bach należał do wielkiego kilkupokoleniowego rodu muzyków, uważany jest za najwybitniejszego kompozytora francuskiego epoki baroku i czołowego przedstawiciela szkoły klawesynistów. Już w wieku 15 lat został organistą w kościele św. Gerwazego w Paryżu, a od roku 1693 pełnił także stanowisko nadwornego organisty w kaplicy królewskiej. Tierce en taille to bardzo popularna forma francuskiej muzyki organowej, o specyficznej registracji głosów. Utwór Couperina pochodzi z wydanego w roku 1690 obszernego zbioru kompozycji organowych złożonego z dwóch części: pierwsza przeznaczona była do regularnego wykorzystywania w parafiach, druga natomiast do użytku w konwentach zakonnych.
W tych samych czasach, co Couperin, cieszył się sławą w Paryżu dzisiaj nieco zapomniany Jean-François Dandrieu – kompozytor, organista i klawesynista. Przez współczesnych nazywany był „l’organiste allemand”, zapewne na skutek stosowa- nia rozbudowanych, fugowanych improwizacji. Ofertorium O filli et filliae (O synowie i córki) to utwór przeznaczony na ofiarowanie, stanowiący opracowanie hymnu śpie- wanego podczas Wielkanocy, napisanego u schyłku XV stulecia przez francuskiego franciszkanina Jeana Tisseranda. Kompozycja ta pochodzi z Pierwszej księgi utwo- rów organowych Dandrieu, wydanej krótko po jego śmierci, w roku 1739.
Louis Lefébure-Wély był znanym i cenionym we Francji kompozytorem i organistą, a przede wszystkim doskonałym improwizatorem. W roku 1835, w wieku 18 lat, ukończył z pierwszą nagrodą klasę organów w konserwatorium paryskim, ale już cztery lata wcześniej rozpoczął pracę organisty w kościele św. Rocha. Później był także organistą w innych świątyniach francuskiej stolicy, m.in. u św. Marii Magdaleny i św. Sulpicjusza. Był często zapraszany do wykonywania popisowych koncertów prezentujących nowe instrumenty. Scena pastoralna to utwór skomponowany wła- śnie na taką okoliczność i wykonany po raz pierwszy podczas inauguracji organów w ramach mszy pasterskiej (data i miejsce tego wydarzenia niestety, nie jest znana).
Twórczość Césara Francka, francuskiego kompozytora pochodzenia belgijskiego, cechuje w najwyższym stopniu indywidualny idiom stylistyczny, ukazujący bar- dzo oryginalne oblicze romantyzmu muzycznego. Jego muzyka jest splotem tradycji franko-flamandzkich z tradycjami wywodzącymi się od Bacha oraz z niemieckiego klasycyzmu i romantyzmu. Chorał a-moll za zbioru Trzech chorałów na wielkie organy to ostatni ukończony utwór Francka, skomponowany niedługo przed śmiercią w roku 1890. To niezwykle efektowne, imponujące bogactwem brzmienia dzieło organowe mistrz zadedykował swojej uczennicy Auguście Holmès, francuskiej kompozytorce irlandzkiego pochodzenia.
Felix Borowski to dziś raczej zapomniany kompozytor angielsko-amerykański o polskich korzeniach. Urodził się w Anglii, kształcił w konserwatoriach w Londynie i Kolonii, aby w roku 1896 wyemigrować na stałe do Stanów Zjednoczonych, gdzie objął stanowisko dyrektora Chicago Musical College – uczelni, z którą związał się na długie lata. W jego twórczości poczesne miejsce zajmują trzy symfonie, poemat symfoniczny Semiramis oraz trzy sonaty na organy utrzymane w stylu późnoroman- tycznym. Miniatura zatytułowana Prière (Modlitwa) z 1901 roku napisana została pierwotnie na skrzypce i fortepian; później sam kompozytor dokonał jej transkrypcji na organy.
Mieczysław Surzyński w historii muzyki polskiej zapisał się przede wszystkim jako jeden z największych wirtuozów organów przełomu XIX i XX stulecia. Był także cenionym kompozytorem, dyrygentem i pedagogiem. Studiował grę na organach w Berlinie i Lipsku. Od roku 1906 aż do śmierci w roku 1924 wykładał w Instytucie Muzycznym w Warszawie, gdzie wykształcił liczne grono organistów. Błyskotliwe Improwizacje na temat „Święty Boże” op. 38 powstały w Lipsku w roku 1910. Jest to niewątpliwie najbardziej mistrzowskie, wirtuozowskie opracowanie melodii powszechnie znanej suplikacji kościelnej, a zarazem najpopularniejsza kompozycja Surzyńskiego.
W bogatej, obejmującej liczne gatunki instrumentalne, wokalne i wokalno-instru- mentalne twórczości Pawła Łukaszewskiego – jednego z najwybitniejszych współ- czesnych kompozytorów polskich średniego pokolenia – dominuje muzyka sakral- na. Do najnowszych dokonań twórcy na tym polu należy hymn Gloria Patrii na chór mieszany a cappella, a w późniejszej wersji na organy. Prawykonanie tego dzieła z udziałem 11 warszawskich chórów pod dyrekcją Jana Krutula, które miało miejsce 1 czerwca 2019 roku w Świątyni Opatrzności Bożej, było wielkim wydarzeniem w życiu muzycznym Warszawy ostatnich lat.
Tomasz Baranowski

Szczególnie polecam audiofilom !!!

Stan Nowy
Waga produktu z opakowaniem jednostkowym 200 kg
Zgłoś naruszenie zasad
Oferta: f6fd8380-5218-4fed-81d1-564848489968

Muzyka

Warszawa  
(20354)
Lublin  
(2043)
Kielce  
(1313)
Elbląg  
(868)
Gliwice  
(760)
Sosnowiec  
(717)
Paszowice  
(589)
Józefów  
(570)
Mysłowice  
(550)
Opole  
(519)
Nowy Targ  
(484)
Grodzisk Mazowiecki  
(467)
Stargard  
(447)
Będzin  
(439)
Kurów  
(438)
Pakosławsko  
(424)
Ostrów Wielkopolski  
(366)
Przemyśl  
(327)
Tarnowo Podgórne  
(309)
Jelenia Góra  
(303)
Poddębice  
(281)
Puławy  
(278)
Janów Lubelski  
(218)
Ełk  
(192)
Myszków  
(188)
Góra  
(182)
Stary Sącz  
(178)
Legionowo  
(176)
Bochnia  
(154)
Zamość  
(153)
Koronowo  
(147)
Łysiec  
(147)
Kuropatnik  
(146)
Żywiec  
(144)
Otmice  
(140)
Mikołów  
(140)
Skierniewice  
(134)
Jakunówko  
(131)
Kamienna Góra  
(129)
Brwinów  
(126)
Zakliczyn  
(123)
Milicz  
(121)
Siedliszcze  
(121)
Opalenica  
(121)
Rydułtowy  
(117)
Siemiatycze  
(111)
Zgierz  
(90)
Krapkowice  
(82)
Pogódki  
(78)
Niechobrz  
(74)
Siemianowice Śląskie  
(74)
Krasnystaw  
(64)
Krotoszyn  
(63)
Jarosław  
(59)
Rozprza  
(59)
Łuków  
(55)
Wadowice  
(44)
Tuszyn  
(43)
Wałcz  
(43)
Kobyłka  
(38)
Chełmno  
(38)
Sieraków  
(38)
Ostrów  
(37)
Grabów nad Prosną  
(36)
Poraj  
(34)
Gietrzwałd  
(33)
Dubeninki  
(33)
Wołów  
(32)
Kostrzyn nad Odrą  
(31)
Koło  
(30)
Włodawa  
(30)
Czaplinek  
(30)
Libusza  
(30)
Kluczbork  
(30)
Nadolice Małe  
(30)
Jaktorów  
(29)
Ostrów Mazowiecka  
(28)
Strumień  
(28)
Jelcz-Laskowice  
(27)
Czaniec  
(26)
Rydzyna  
(25)
Wągrowiec  
(25)
Ustroń  
(24)
Skwierzyna  
(24)
Mstów  
(24)
Cekcyn  
(23)
Borówiec  
(23)
Chodzież  
(22)
Główna  
(21)
Międzybrodzie Bialskie  
(21)
Palędzie  
(20)
Morąg  
(19)
Pelplin  
(19)
Poniatowa  
(19)
Słupca  
(19)
Iwiny  
(19)